با دستگاه لیزر الکساندرایت، به‌آسانی و برای همیشه از شر موهای زائد خود خلاص شوید.

حتماً تاکنون با این­گونه جملات در فضای مجازی، موجه شده ­اید. جملاتی که شما را تشویق می­کنند تا یک­بار برای همیشه، موهای زائد را از بین ببرید.

این آگهی­ها با تخفیف­های چشم­گیری که معمولاً روی آن­ها وجود دارد، در نگاه اول بسیار جذاب و گول ­زننده هستند، اما شما باید دقت کنید و به­ سادگی آن­چه که در آگهی گفته‌شده را نپذیرید.

حذف موهای زائد، یک مشکل قدیمی، از دیرباز تاکنون

حذف موهای زائد از گذشته تاکنون یکی از مشکلات بشر بوده است که در دوره ­های مختلف راه­های متفاوتی برای حل ارائه شده است. ابتدا از تیغ­های تیز برای اصلاح موهای زائد استفاده شد، پس از آن برخی مواد شیمایی مو برَ معرفی شد و در سالهای اخیر نیز استفاده از روش اپیلاسیون در آرایشگاه­ها و کلینیک­های زیبایی و دستگاه­های موکَن برای استفاده در خانه رایج شد.

اما هیچ­کدام از این راه­ حل­ها، گره‌گشا نبود و علاوه ­بر مشکلاتی که حین اصلاح به وجود می ­آورد، ماندگاری بسیار کمی داشت و بسته به روش اصلاح، پس از مدت کوتاهی موهای زائد دوباره رشد می­کردند.

پیشرفت علم، به کمک انسان­ها می ­آید

فناوری لیزر، به ­عنوان یک فناوری مهم و اساسی که در بسیاری از زمینه­ ها به انسان­ها کمک کرده ­است، در حوزه دفع موهای زائد نیز وارد شد. پژوهشگران توانستند با استفاده از لیزرهایی با طول موج نسبتاً بزرگ که خطری برای بدن انسان ندارد، فولیکول­های مو را تحت تأثیر قرار دهند و از رشد مجدد موهای زائد جلوگیری کنند.

دستگاه لیزر الکساندرایتدستگاه لیزر الکساندرایت، از اولین دستگاه­های لیزر دفع موهای زائد

ترتیب دقیقی برای استفاده از دستگاه­های لیزر برای حذف موهای زائد وجود ندارد، اما آن­چه مسلم است این است که دستگاه لیزر الکساندرایت یکی از قدیمی­ترین دستگاه­های فعال در این حوزه است. در دو دهه گذشته نیز مطالعات و آزمایشات بسیاری روی بهینه‌سازی مشخصه ­های آن، برای استفاده اکثر افراد انجام شده است.

در ابتدا استفاده از لیزر الکساندرایت فقط برای کسانی بود که پوست­ها بسیار روشن و موهای تیره داشتند. در صورت استفاده از این دستگاه برای کسانی که پوست معمولی یا به‌اصطلاح آسیایی داشتند، مشکلات زیادی مانند ایجاد زخم، سوختگی و التهاب به وجود می­ آمد.

پس از مطالعات و آزمایشات مشخصه ­های این دستگاه برای استفاده اکثر افراد با یک طیف رنگ پوست گسترده بهینه­ سازی شد. درواقع شرکت­های سازنده دستگاه­ لیزر موهای زائد، مانند شرکت آلما که در ساخت لیزر موهای زائد بسیار بیش­رو و به­نام است، هنوز هم در حال ارتقا محصولات خود هستند و هر بار لیزرهای جدیدتری با کارایی بهتر وارد بازار می­کنند.

معرفی دستگاه لیزر الکساندرایت

دستگاه لیزر الکساندرایت یکی از معروف­ترین و بهترین دستگاه­های لیزر موهای زائد در دنیا است. این لیزر با طول 755 نانومتر و قطر لکه 9 میلی­متر کار می­کند که سرعت و دقت بسیار بالایی به این دستگاه بخشیده است. توان این لیزر در برندهای مختلف متفاوت است و بسته به تشخیص پزشک مورد نظر تنظیم می­شود.

نحوه عملکرد دستگاه لیزر الکساندرایت

پرتو لیزر، یک جریان از فوتون­های پرانرژی است که به‌صورت متمرکز از لیزر خارج می­شوند. زمانی­که این پرتو با پوست شما برخورد می­کند، توسط ملانین­های پوست که عامل تعیین رنگ پوست هستند، جذب می­شود. جذب فوتون­های پرانرژی توسط ملانین­ها، باعث ایجاد گرما در لایه­ای از پوست می­شود که فولیکول­های مو در آن­جا قرار دارند. افزایش دما در این سطح از پوست سبب آسیب به فولیکول­های مو که عامل رشد موها هستند می­شود و پس از چند مرحله باعث از بین رفتن آن­ها می­شود.

دستگاه لیزر الکساندرایت برای چه کسانی با چه رنگ پوستی است؟

در استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد یک ملاحظه بسیار مهم و ضروری وجود دارد که حتماً باید در نظر گرفته شود و آن­هم رنگ پوست است.

زمانی­که پرتو لیزر به پوست شما برخورد می­کند، بسته به این­که پوست شما چقدر تیره یا روشن باشد، شدت و سرعت جذب پرتو متفاوت خواهد بود. پوست­های تیره پرتو لیزر را سریع­تر و بیش­تر جذب می­کنند به­ همین دلیل توصیه می­شود افراد با رنگ پوست تیره یا برنزه از لیزرهایی با طول بلندتر که انرژی کم­تری را حمل می­کنند استفاده کنند.

پرتو خروجی از دستگاه لیزر الکساندرایت دارای طول موج 755 نانومتر است که در میان پرتوهای لیزی، پرتو نسبتاً پرانرژی محسوب می­شود. اگر این پرتو با یک پوست تیره یا برنزه برخورد کند، درصد زیادی از انرژی پرتو، به­سرعت توسط پوست جذب شده و باعث ایجاد سوختگی و زخم روی پوست می­شود.

برای حل این مشکل راه‌حل‌های فراوانی ارائه شده است که ازجمله آن­ها می­توان به استفاده از دستگاه­های خنک‌کننده به‌صورت هم­زمان با تابش لیزر، یا استفاده از ژل­ها و کرم­های بی‌حس‌کننده قبل از تابش اشاره کرد.

 این روش­ها تا حد بسیار خوبی جلوی عوارض ناشی از تابش لیزر به پوست­های تیره را می­گیرند اما به‌طورکلی نمی­توانند آن­ را حذف کنند، به­ همین دلیل متخصصان و پزشکان پوست توصیه می­کنند که افراد با پوست­های تیره از دستگاه­های لیزر با طول بزرگ­تر، مانند لیزر اندی­یگ، استفاده کنند.

دستگاه لیزر الکساندرایتروش­های کاهش عوارض ناشی از تابش پرتو دستگاه لیزر الکساندرایت:

  • استفاده از دستگاه­های خنک‌کننده قوی

در این روش که در اکثر برندهای معروف دستگاه لیزر الکساندرایت مانند کندلا، استفاده می­شود از یک دستگاه خنک‌کننده قوی به­ صورت هم­زمان در کنار تابش پرتو به پوست استفاده می­شود. دستگاه خنک‌کننده وظیفه دارد نواحی اطراف پوست را خنک نگه دارد تا تابش پرتو لیزر باعث ایجاد سوزش و درد نشود.

وجود دستگاه خنک‌کننده در دستگاه­های لیزر بسیار مهم و مفید است. همه مراجعان معتقدند با دستگاه خنک‌کننده تجربه بدون دردی را داشته­ اند.

استفاده از دستگاه­های خنک‌کننده نه­ تنها از درد و سوزش حین و پس از استفاده از دستگاه لیزر جلوگیری می­کند، بلکه در بهبود عملکرد لیزر نیز تأثیرگذار است. تجربه ثابت کرده است زمانی­که سطح پوست قبل از تابش لیزر، دمای پایینی داشته باشد، پرتو لیزر در جذب توسط ملانین­ها و تأثیر روی فولیکول­های مو مؤثرتر عمل می­کند.

بنابراین همواره توصیه می­شود که قبل از انتخاب یک کلینیک، از وجود دستگاه خنک‌کننده همراه دستگاه لیزر و عملکرد صحیح آن، اطمینان حاصل کنید.

  • استفاده از کرم­ها و پمادهای بی­حسی

پمادها و کرم­های بی­حسی که قبل از لیزر، از آن­ها استفاده می­شود به دو دسته کلی تقسیم می­شوند:

  • پماد حاوی لیدوکائین
  • پماد دارای بنزوکائین
  • هر دو دسته کارایی خوبی در کاهش درد حین استفاده از لیزر دارند. از جمله برندهای معروف و باکیفیت در حوزه تولید این نوع پمادها پمادهای زایلاپی، املا، الاندینا، ژل زایلوژل هستند که تأثیرات خوبی در کاهش درد داشته ­اند.

دستگاه لیزر الکساندرایت برای چه کسانی با چه رنگ مویی است؟

علاوه­بر رنگ پوست، رنگ موهای زائد نیز در نحوه عملکرد دستگاه لیزر مؤثر است. در این مورد آسیبی به شما وارد نمی­شود، اما ممکن است لیزر کارایی لازم را نداشته باشد و موهای زائد مجدداً رشد کنند.

به‌طورکلی گفته می­شود که استفاده از دستگاه لیزر برای موهایی که رنگ مشکی یا قهوه ­ای تیره دارند مناسب است و بهترین عملکرد یک دستگاه لیزر زمانی نمایان می­شود که شما از آن برای از بین بردن موهای تیره روی پوست روشن استفاده کنید.

علت علمی این پدیده را باید در ملانین­های پوست جست­وجو کرد.

ملانین­های پوست دو دسته­ اند: یوملانین و فئوملانین. همان­طور که قبلاً گفته شد ملانین­ها عامل تعیین رنگ پوست و رنگ مو هستند. یوملانین­ به موها رنگ قهوه­ای یا مشکی می­دهد و فئوملانین­ باعث رنگ بلوند یا قرمز موها است.

از طرفی فوتون­های پرتو لیزر نیز یک جذب انتخابی دارند و تنها توسط موهای تیره‌رنگ یا همان یوملانین­ها جذب می­شوند. به همین دلیل است که گفته می­شود لیزر روی موهای بلوند، قرمز و سفید تأثیری ندارد و این موها پس از مدتی دوباره رشد می­کنند.

آیا اثرات استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت تا پایان عمر ماندگار است؟

سازندگان هیچ­کدام از دستگاه­های لیزر نمی­توانند ادعا کنند که اثرات استفاده از دستگاه لیزرشان تا پایان عمر شما باقی خواهد ماند. در واقع بیشینه این ماندگاری برای همه لیزرهای یک سال است.

علت عدم ماندگاری به مشخصه ­های لیزر بازمی­گردد. تمامی دستگاه­های لیزر مورد استفاده در حوزه دفع موهای زائد، لیزرهای نانوثانیه هستند و از نظر فیزیکی نمی­توانند اثرات فتوترمال ماندگار ایجاد کنند. از طرفی اگر بخواهیم از لیزرهایی با پرتوهای پرانرژی­تر در حد پیکوثانیه استفاده کنیم، سبب آسیب به برخی از اندام­های داخلی خواهد شد.

به همین دلیل اثرات استفاده از لیزر بسته به رنگ پوست و مو، عادات غذایی، سبک زندگی و بسیاری موارد دیگر، بین 6 ماه تا یک سال ماندگار است.

مزایای استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت

  • طول موج این لیزر برای طیف گسترده­ای از رنگ­های پوست مناسب است.
  • میزان درد گزارش شده حین انجام کار در این دستگاه نسبت به سایر دستگاه­ها بسیار پایین است.
  • امروزه در اکثر کلینیک­ها از این لیزر استفاده می­شود و شما به­ راحتی می­توانید یک کلینیک خوب با که دستگاه الکساندرایت را داشته باشد، در محل زندگی خود پیدا کنید.
  • عوارض ناشی از استفاده از این دستگاه نسبت به سایر دستگاه­ها کم است که پس از مدتی نیز از بین می­رود.
  • اکثر دستگاه‌های لیزر الکساندرایت به فناوری خنک‌کننده مجهز هستند.
  • پس از گذراندن یک دوره 6 ماهه استفاده از این دستگاه­ها می­توانید 6 ماه تا یک سال از شر موهای زائد خلاص شوید.

دستگاه لیزر الکساندرایتمعایب استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت

  • تغییر رنگ پوست: پس از استفاده از اکثر لیزر، به دلیل این­که پوست در معرض پرتوهای پرانرژی قرار می­گیرد، رنگ پوست در برخی نواحی بدن تغییر می­کند که بسته به پوست افراد پس از چند روز، رنگ اصلی پوست بازمی­گردد.
  • درد و سوزش هنگام استفاده از لیزر: میزان این درد در افراد مختلف و هم­چنین نواحی مختلف بدن متفاوت است. در افرادی که پوست نازک دارند حتی با وجود خنک‌کننده و استفاده از ژل­های بی‌حس‌کننده، بازهم مقداری درد احساس میشود.
  • بروز عوارضی مانند جوش و آکنه: با توجه به­ اینکه پوست تحت تابش پرتوهای پرانرژی لیزر قرار می­گیرد، ممکن است در بعضی از موارد به میزان بالایی تحریک شود و این تحریک باعث ایجاد جوش در سطح پوست شود. در صورت بروز چنین عوارضی حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.
  • عدم ماندگاری اثرات لیزر بیش از یک سال: با توجه به­ ملاحظات پزشکی امکان استفاده از پرتوهای پرانرژی­تر با طول موج­ها کوتاه­تر وجود ندارد. به­ همین دلیل هیچ­کدام از لیزرهای فعلی امکان ایجاد اثرات فتوترمال در فولیکول­ها را ندارد و فولیکول­ها پس از مدتی مجدداً ترمیم و یا باز تولید می­شوند و رشد موهای زائد از سر گرفته می­شود.

چه ­کسانی نباید از دستگاه لیزر الکساندرایت استفاده کنند؟

  • بانوان باردار.
  • افرادی که به بیماری­های قندی نظیر دیابت مبتلا هستند.
  • کسانی که در نواحی بدنشان تاتو دارند.
  • افرادی که دچار مشکلات هورمونی هستند و قرص مصرف می­کنند
  • کسانی قرص­هایی مانند راکوتان مصرف می­کنند.

اقدامات قبل از استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت

  • از خوش­ سابقه بودن کلینیک و تجربه اپراتور مطمئن شوید: قبل از مراجعه به کلینیک از کسانی­که از خدمات این کلینیک استفاده کردند پرس ­وجو کنید و از تجربه کافی اپراتور دستگاه و هم­چنین سطح بهداشت کلینیک مطمئن شوید.
  • یک روز قبل از مراجعه به کلینیک، موهای زائد خود را با استفاده از ژیلت اصلاح کنید: اگر هنگام تابش پرتو لیزر روی پوست شما مو باشد، این موها انرژی را جذب کرده و باعث سوختگی پوست می­شوند. هم­چنین صاف بودن پوست باعث جذب بهتر انرژی توسط ملانین­ها و بهبود عملکرد لیزر خواهد شد.

توجه داشته باشید که تا یک ماه قبل از مراجعه به کلینیک، اپیلاسیون بدن انجام نداده باشید تا دو روش تداخلی با هم نداشته باشند.

شما اولین نفر باشید post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *