مردم همیشه به ­دنبال یافتن بهترین­ها هستند. بهترین منزل، بهترین لوازم، بهترین پزشک متخصص، بهترین کلینیک پوست­ ومو، بهترین دستگاه لیزر موهای زائد و هزاران مورد دیگر.

نکته مهم که اغلب به آن توجه نمی­شود آن است که بهترین­ هر چیزی متناسب با شما و نیازتان تعیین می­شود و خود به‌تنهایی ارزش کمی دارد. در مورد یافتن بهترین دستگاه لیزر موهای زائد نیز همین­طور است. شما باید مطابق با نیاز، سلیقه، رنگ پوست ومو، هزینه مورد نظر و … بهترین دستگاه لیزر را انتخاب کنید.

ما در این مقاله به شما کمک می­کنیم تا با در نظر گرفتن تمام معیارهای لازم، بهترین دستگاه لیزر موهای زائد متناسب با خود را انتخاب کنید و تا مدت­ها از نتیجه این انتخاب لذت ببرید.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد، کدام دستگاه است؟

شاید در ابتدا پاسخ به این سؤال آسان به ­نظر بیاید. درواقع کسی که شناخت کافی در این حوزه را ندارد، با دیدن جملاتی مانند

 ” برای همیشه از شر موهای زائد خود خلاص شوید. لیزر الکساندریت بهترین دستگاه لیزر دفع موهای زائد …”

گمان کند که واقعاً بهترین دستگاه لیزر، دستگاه الکساندریت است؛ اما در واقعیت این­طور نیست. شما برای یافتن بهترین دستگاه لیزر موهای زائد باید چندین مؤلفه را در نظر بگیرید و با شناخت کافی از دستگاه­های لیزر موجود، بهترین را انتخاب کنید.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائدمؤلفه‌های مهم دستگاه ­های لیزر

  • طول موج

یک پارامتر مهم و تعیین‌کننده در انتخاب لیزر نه­ تنها در حوزه پوست ­ومو، بلکه در تمام حوزه­ های صنعتی که از فناوری لیزر در آن بهره گرفته می­شود، طول موج دستگاه لیزر است. هر چه طول موج یک لیزر کوچک­تر باشد، انرژی که توسط فوتون­های ساطع‌شده از آن حمل می­شود، بیش­تر خواهد بود.

با توجه به این­که این عامل تعیین‌کننده انرژی پرتو فرودی لیزر روی پوست است، تاثیر بسیار زیادی در انتخاب شما خواهد داشت.

  • قطر لکه

قطر لکه پرتو لیزر نیز از دیگر پارامترهای مهم در انتخاب لیزر است. هر چه قطر لکه لیزر بزرگ­تر باشد، مساحت بیش­تری از بدن را تحت پوشش قرار می­دهد، بنابراین زمان کمتری برای استفاده از لیزر در تمام بدن صرف می­شود.

در لیزرهایی که قطر لکه کوچکی دارند، علاوه ­بر این­که زمان زیادی صرف استفاده از لیزر می­شود، احتمال سوختگی و ایجاد التهاب در حین استفاده وجود دارد؛ زیرا زمانی­که قطر لکه لیزر کوچک باشد، انرژی لیزر به‌صورت متمرکز به یک نقطه از پوست میتابد و ممکن است باعث سوختگی شود.

البته به این نکته هم توجه کنید که قطر لکه لیزر نباید از یک حد مشخصی بزرگ­تر باشد. افزایش بیش‌ازحد قطر لکه لیزر باعث میشود تا انرژی لیزر برای گرم کردن فولیکول­های مو، کاهش یابد و دیگر مؤثر نباشد.

در میان لیزرهای متداول، قطر لکه­ای معادل با 4 سانتی­متر مربع، برای استفاده در نواحی مانند دست­ها و پاها بسیار مناسب است. این عدد برای استفاده در نواحی ظریف مانند دور لب و خط بیکینی کوچک­تر می­شود. به همین دلیل برای دفع موهای زائد نواحی مختلف بدن از سری­های متفاوت استفاده می­شود که هر کدام قطر لکه لیزر را تغییر می­دهند.

  • فناوری خنک‌کننده

همان‌طور که می­دانید نحوه عملکرد لیزر بر مبنای جذب انرژی توسط ملانین­های پوست و گرم کردن فولیکول­های مو و از بین بردن آنها است. در این پروسه پوست شما گرم می­شود و این گرما گاهی آزاردهنده بوده و در مواقعی سبب سوزش و التهاب پوست می­شود.

برای حل این مشکل در برخی از لیزرها از یک دستگاه خنک‌کننده در کنار پرتو لیزر استفاده می­شود. عملکرد دستگاه خنک‌کننده به­ صورت هم­زمان با پرتو لیزر است. زمانی که پرتو به سطح پوست تابانده می­شود، دستگاه خنک‌کننده دمای هوای نواحی اطراف پرتو را کاهش می­دهد.

این کار علاوه ­بر آن­که از آسیب به پوست و سوزش آن جلوگیری می­کند، سبب بهبود عملکرد دستگاه نیز می­شود.

بنابراین شما هنگام انتخاب دستگاه لیزر به ­خصوص در دستگاه­های لیزر پرانرژی مانند لیزر رابی و لیزر دایود، از وجود فناوری خنک‌کننده در دستگاه مطمئن شوید.

گاهی در بعضی از کلینیک­ها، به ­جای استفاده از یک دستگاه لیزر که خنک‌کننده داخلی داشته باشد، از برخی ژل­ها و مواد خنک کننده استفاده می­کنند. این روش نیز می­تواند در جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست و بهبود عملکرد دستگاه مؤثر باشد، اما این تاثیر به رنگ پوست شما و میزان حساسیت آن به گرما نیز وابسته است.

  • ماندگاری

باتوجه به این­که تمامی لیزرهای مورد استفاده در حوزه دفع موهای زائد، لیزرهای نانوثانیه هستند، بنابراین نمی­توانند اثرات فتوترمال داشته باشند و فولیکول­های مو را در اثر گرما به ­طور کامل از بین ببرند و از رشد مجدد آن­ها نیز جلوگیری کنند.

به همین دلیل هیچ­ کلینیک زیبایی نمی­تواند ادعا کند که می­تواند شما را تا پایان عمر از شر موهای زائد خلاص کند. اثری که با استفاده از لیزر روی موهای زائد ایجاد می­شود کاملاً مقطعی بوده و به عوامل زیادی وابسته است.

میزان ماندگاری اثر استفاده از یک لیزر معمولاً بین 6 ماه تا یک سال است که بسته به نوع لیزر، تعداد جلسات درمانی و سبک زندگی شما متفاوت خواهد بود.

  • فاصله زمانی شات­ها

فاصله زمانی که بین هر دو شلیک متوالی لیزر وجود دارد، در تأثیرگذاری استفاده از لیزر و هم­چنین عدن آسیب‌رسانی به پوست بسیار مهم است. به­ عنوان مثال در لیزر رابی این فاصله زمانی 2 ثانیه است. برای کسانی که موهای ضخیمی ندارند، این فاصله زمانی مناسب است و می­توانند اطمینان داشته باشند که حین استفاده نیز هیچ درد و سوزشی احساس نخواهند کرد؛ اما با توجه به فاصله زمانی نسبتاً زیاد بین هر دو شات، زمانی که لازم است تا تمام بدن تحت تابش قرار گیرد، افزایش می­یابد.

لیزر الکساندریت همواره به­ عنوان یک لیزر سریع معرفی می­شود که فاصله میان شات­های آن بسیار کوتاه است؛ اما باید توجه داشته باشید که این لیزر به‌هیچ‌وجه برای کسانی­که پوست خیلی تیره دارند، مناسب نیست.

  • عوارض جانبی

عوارض جانبی عموماً برای تمام دستگاه­های لیزر به­ صورت التهاب جزئی و تغییر رنگ پوست، وجود دارد و پس از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت؛ اما آن­چه باید در این عامل به آن توجه شود، سابقه و مهارت اپراتور و سلامت دستگاه لیزر است.

اگر شما تمامی موارد گفته­ شده را در نظر بگیرید و پس از آن، یک کلینیک خوب و باسابقه را برای دفع موهای زائد خود انتخاب کنید، اپراتور تمامی مواردی را که باعث آسیب­ رسیدن به شما می­شود را رعایت می­کند و شما تجربه بدی نخواهید داشت.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائدبرای انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد باید به کدام ویژگی­های شخصی دقت کنیم؟

شاید بتوان گفت بعد از شناسایی مشخصات لیزر، مهم­ترین عامل در این انتخاب خود شما هستید. شما باید مطابق با ویژگی­های پوستی مانند رنگ پوست­ و مو، نازک بودن پوست، حساسیت­های خاص، تغییر رنگ پوست و ضخامت موها در نواحی مختلف بدن، عادات غذایی و سبک زندگی خود بهترین دستگاه لیزر را انتخاب کنید.

  • رنگ پوست و مو

در دفترچه راهنمای همه دستگاه­های لیزر موهای زائد، رنگ پوست­هایی که می­توانند از آن استفاده کنند، ذکر می­شود و از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. علت این اهمیت خطراتی است که در صورت عدم رعایت این موضوع و استفاده نامناسب از دستگاه لیزر به وجود می­آید.

به ­عنوان مثال اگر شما پوستی تیره داشته باشید و بخواهید از لیزر الکساندریت استفاده کنید، نه ­تنها این کار نتیجه­ بخش نخواهد بود بلکه ممکن است باعث ایجاد زخم و سوختگی روی پوست شما شود.

در مورد استفاده از دستگاه­های لیزر خانگی برای پوست­های برنزه نیز احتمال ایجاد زخم، سوزش و التهاب بسیار بالا است.

علت علمی اهمیت رنگ پوست در تعیین بهترین دستگاه لیزر

علت این پدیده همان دلیلی است که افراد معمولاً در تابستان از رنگ­های روشن برای لباس­های بیرونی خود استفاده می­کنند تا گرما هوا را کم­تر احساس کنند.

در علم فیزیک و طبق قانون جسم سیاه، هرچه رنگ یک جسم تیره­تر باشد، انرژی یا تعداد فوتون یا نور بیشتری را جذب می­کند و سرعت این جذب نیز به همان میزان بالا است.

هم­چنین هرچه طول موج یک لیزر یا نور لامپ کوچک­تر باشد، انرژی آن طبق قوانین فیزیک بیشتر خواهد بود؛ بنابراین لیزرهایی با طول موج کوتاه برای پوست­های تیره مناسب نیستند زیرا میزان زیادی از انرژی توسط پوست جذب‌شده و باعث سوختگی می­شود.

برای پوست­های تیره، باید از لیزرهایی با طول موج بزرگ­تر که انرژی کم­تر و عمق نفوذ بیشتری دارند، استفاده شود.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای پوست­ها تیره

اکنون می­توانیم با توجه به دلایل گفته شده بهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای پوست­های تیره را تعیین کنیم. متخصصان حوزه پوست­ ومو از لیزر اندی­یگ (Nd:YAG) که طول موج آن 1064 نانومتر است، برای پوست­های تیره و برنزه استفاده می­کنند که نتایج بسیار خوب و رضایت­بخشی را به دنبال دارد.

بهترین دستگاه لیزر برای کسانی­که رنگ پوستان در نواحی مختلف متغیر است

در بعضی افراد رنگ پوست، در تمام نواحی بدن یکسان نیست و در برخی مناطق تیره­تر یا روشن­تر است. این افراد می­توانند از دستگاه­هایی که از چندین فناوری لیزری بهره می­برند، استفاده کنند.

به­ عنوان مثال دستگاه لیزر تیتانیوم از سه فناوری لیزر الکساندریت، لیزر دایود و لیزر اندی­یگ، به ­صورت هم­زمان بهره می­برد. در واقع در این دستگاه لیزر، سه طول موج 755،810 و 1064 نانومتر قابل استفاده است؛ بنابراین شما اپراتور می­تواند برای نواحی تیره پوست از لیزر اندی­یگ، برای نواحی روشن از لیزر الکساندریت و لیزر دایود استفاده کند.

میزان رضایت و اثربخشی گزارش‌شده پس از استفاده از این­گونه دستگاه­های لیزر که برای تمام نواحی بدن مناسب هستند، بسیار بیش­تر از دستگاه­های تک طول موجی است.

  • ضخامت مو

از عوامل مؤثر دیگری که باید در کنار رنگ پوست بررسی شود، ضخامت موها در نواحی مختلف بدن است. هر چه ضخامت موها بیش­تر باشد، به انرژی بیش­تری برای از بین بردن فولیکول­های آن نیاز است اما این افزایش انرژی باید با رنگ پوست مطابقت داشته باشد.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائدبهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای موهای ضخیم

بهترین و مناسب­ترین لیزر برای کسانی که موهای ضخیمی دارند و رنگ پوستشان در بازه رنگی تیپ یک تا 5 قرار دارد، لیزر دایود است. این لیزر هم انرژی لازم برای دفع کامل موهای زائد ضخیم را دارد و هم برای اکثر پوست­ها مناسب است.

به ­همین دلیل از دستگاه لیزر دایود بیش­تر برای موهای زائد آقایان که موهای ضخیم­تری دارند، استفاده می­شود.

  • عادات غذایی و سبک زندگی

یکی از عواملی که توجه زیادی به آن نمی­شود، سبک زندگی و عادات غذایی شماست. استفاده از دستگاه لیزر برای دفع موهای زائد برای کسانی مناسب است و نتایج خوبی به دنبال دارد که سبک زندگی صحیحی داشته باشند.

افرادی که سیگار یا مشروبات الکلی مصرف می­کنند یا تغذیه ناسالم دارند، مدام ازلحاظ هورمونی دچار تغییر هستند. این تغییرات هورمونی باعث به هم خوردن سیکل طبیعی رشد مو در بدن شده و نتایج استفاده از لیزر را نیز زیر سؤال خواهد برد.

به ­عنوان مثال برخی خانواده­ ها به مقدار زیادی از مرغ در وعده­های غذایی خود استفاده می­کنند. به دلیل تزریق هورمون رشد به برای رشد سریع جوجه­ ها، مرغ­ها حاوی میزان زیادی هورمون هستند که برای بدن مضر است و بسیاری از چرخه ­های طبیعی بدن را برهم می­زند.

پس اگر می­خواهید نتایج استفاده از لیزر ماندگاری بالایی داشته باشد، عادات غذایی و سبک زندگی خود را تصحیح کنید.

دستگاه­های لیزر خانگی، برای چه کسانی بهترین دستگاه لیزر موهای زائد است؟

برای کسانی که به دلیل مشغله کاری یا زندگی محدودیت زمانی دارند، روی برخی نکات بهداشتی حساس هستند و یا رعایت حریم شخصی برایشان اهمیت بسیار بالایی دارد، می­توانند با در نظر گرفتن موارد گفته شده به ­ویژه رنگ پوست، از یک دستگاه لیزر خانگی استفاده کنند.

شما اولین نفر باشید post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *