زمانی­که صحبت از انواع دستگاه لیزر و کاربردهای آن به میان می­ آیند، اولین حوزه ­ای که مردم به آن فکر می­کنند، حوزه زیبایی و پوست است. درواقع یکی از مهم­ترین و ملموس­ترین عرصه­ هایی حضور علم و تکنولوژی در زندگی افراد، حوزه زیبایی و سلامت است.

درگذشته افراد برای درمان جای سوختگی­ها یا از بین بردن جای آکنه روی صورت، هیچ راه ­حلی به ­جز استفاده از کرم­های لایه بردار و ترمیم‌کننده نداشتند. هم­چنین برای دفع موهای زائد نیز با مشکلات عدیده همراه بودند. از جمله این مشکلات می­توان به درد ناشی از اصلاح، دردسرهای استفاده از مواد مو بَر، رشد سریع موهای زائد پس از مدت کوتاه و … اشاره کرد.

امروزه پیشرفت تکنولوژی و ساخته­شدن انواع دستگاه لیزر در اندازه­ های مختلف و کاربردهای گوناگون، امکان دفع موهای زائد را به راحت­ترین شکل ممکن فراهم کرده است. شما با کسب اطلاعات کامل در مورد دستگاه­های لیزری که مورد استفاده قرار میگیرند و انتخاب یک دستگاه متناسب با رنگ پوست و موی خود می­توانید به‌راحتی از شر موهای زائد خلاص شوید.

هدف از نگارش این مقاله معرفی انواع دستگاه لیزر و کاربرهای هر یک است تا شما با اطلاعات جامعی که در اختیارتان قرار داده می­شود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

انواع دستگاه لیزر

  • لیزر رابی

لیزر رابی، یا لیزر یاقوت اولین لیزر ساخته شده در جهان است که توسط آقای میمن ساخته شد. این لیزر، هم‌چنین اولین لیزری است که به دلیل انرژی نسبتاً پایین آن، برای دفع موهای زائد مورد استفاده قرار گرفت.

لیزر رابی برای چه کسانی مناسب است؟

تجربیات استفاده از این لیزر نشان می­دهد که لیزر رابی برای کسانی که رنگ پوست و موی روشنی دارند بسیار مناسب است. این افراد پس از استفاده از لیزر رابی، کاملاً از نتیجه حاصله راضی بوده­اند.

علت علمی این نتیجه طول موج کوتاه لیزر رابی نسبت به سایر لیزرهای مخصوص دفع موهای زائد است. طول موج لیزر یاقوت 694 نانومتر است که این طول موج برای جذب توسط ملانین پوست­های با رنگ روشن بسیار مناسب است.

پرتو منتشرشده از این لیزر به‌سرعت توسط ملانین جذب‌شده و باعث گرم شدن فولیکول­های مو می­شود؛ بنابراین هرچه رنگ پوست شما روشن­تر باشد، این روند بهتر صورت گرفته و نتیجه بهتری نیز دربرخواهد داشت.

چه کسانی نباید از لیزر رابی استفاده کنند؟

غالباً پزشکان و متخصصان حوزه پوست و مو توصیه می­کنند افرادی که دارای پوست­های تیره هستند، از این لیزر استفاده نکنند؛ زیرا با توجه به طول موج کوتاه لیزر رابی، تابش پرتوهای این لیزر با پوست­های تیره ممکن است باعث ایجاد تورم و زخم شود.

استفاده از لیزر رابی چه مزایای دارد؟

مهم­ترین مزیت استفاده از این دستگاه لیزر، درد بسیار کم ناشی از استفاده از آن است. با توجه به این­که فاصله هر پالس ارسالی از لیزر حدود دو ثانیه است، این عامل سبب می­شود تا فرد درد کمتری را نسبت به سایر لیزرهای احساس کند.

مزیت دیگر استفاده از لیزر رابی، ماندگاری نتیجه آن روی پوست­های روشن، نسبت به سایر انواع دیگر دستگاه­های لیزر است.

یک مزیت مهم و قابل توجه دیگری که دستگاه لیزر رابی دارد، وجود خنک‌کننده، داخل دستگاه است. زمانی که پوست شما بر اثر تابش لیزر گرم می­شود، خنک‌کننده لیزر فعال‌شده و دمای این ناحیه را کاهش می­دهد. وجود خنک‌کننده سبب می­شود تا شما درد کمتری را حین استفاده از لیزر احساس کنید، هم‌چنین از زخم شدن یا تورم پوست پس از استفاده نیز جلوگیری می­کند.

  • انواع دستگاه لیزرلیزر الکساندریت

این دستگاه لیزر از بهترین و معروف­ترین انواع دستگاه لیزر است که در سالن­های زیبایی و کلینیک­های دفع موهای زائد مورد استفاده قرار می­گیرد. این لیزر مدتی پس از لیزر رابی وارد عرصه دفع موهای زائد شد و طرفداران زیادی نیز دارد.

لیزر الکساندریت مناسب چه کسانی است؟

طول موج این دستگاه لیزر 755 نانومتر است و اختلاف کمی با طول موج لیزر رابی دارد. به همین دلیل استفاده از این دستگاه لیزر نیز مانند لیزر رابی به افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند توصیه می­شود.

البته لیزر الکساندریت برای کسانی که پوست سبزه یا کمی تیره دارند نیز مورد استفاده قرار می­گیرد، اما احتمال درد، سوزش در حین استفاده و التهاب و تغییر رنگ پوست پس از آن، در این افراد بیشتر است و عموماً توصیه می­شود این افراد تا 3 ماه بعد از جلسات لیزر از ضد آفتاب استفاده کنند.

استفاده از لیزر الکساندریت چه مزایای دارد؟

از جمله مزیت­های مهم استفاده از لیزر الکساندریت، کاهش درد و سوزش ناشی از استفاده لیزر است. گزارشات افرادی که از این لیزر استفاده می­کنند نشان می­دهد، درد و التهاب در حین استفاده از این لیزر نسبت به لیزر رابی برای اکثر پوست­ها کمتر است. هم­چنین عوارض جانبی پس از استفاده از لیزر الکساندریت نیز، نسبت به سایر لیزرها بسیار کم است.

مزیت دیگر استفاده از این لیزر، طول موج مناسب آن برای جذب توسط ملانین­های پوست است. سرعت مناسب در جذب و گرم کردن فولیکول­های مو باعث اثربخشی بیش­تر این لیزر می­شود.

  • لیزر اندی­یگ

در میان انواع دستگاه لیزر که برای دفع موهای زائد مورد استفاده قرار می­گیرند، لیزر اندی­یگ از فناوری جدیدتری برخوردار است. از این دستگاه لیزر برای از بین بردن جای تاتو، کک­و­مک صورت، جای جوش و … نیز استفاده می­شود و در اکثر مواقع درمان­ها نتیجه رضایت بخشی داشته­اند.

بهترین دستگاه لیزر برای پوست­های تیره

طول موج لیزر اندی­یگ، در بازه نزدیک به مادون‌قرمز، 1064 نانومتر، قرار دارد. زمانی که تابشی با این طول موج به پوست برخورد می­کند اتفاق جالبی می­افتد. مطالعات علمی نشان می­دهند در پرتوی که با این طول موج به پوست برخورد می­کند، ملانین­های مو را نادیده می­گیرد و مستقیماً روی فولیکول­های مو تأثیر می­گذارد.

بنابراین شما با هر رنگ پوستی که دارید می­توانید از این لیزر استفاده کنید و دیگر نگران عدم اثربخشی آن نباشید.

مزایای استفاده از دستگاه لیزر اندی­یگ

استفاده از لیزر اندی­یگ مزایای فراوانی دارد. از جمله این مزایا می­توان به امکان استفاده همه افراد، با هر رنگ پوستی، اشاره کرد. در استفاده از سایر دستگاه­های لیزر، به­خصوص لیزرهای خانگی که از فناوری IPL برخوردار هستند، اکیداً توصیه می­شود که افراد با پوست برنزه از این دستگاه استفاده نکنند.

در صورت استفاده، نه‌تنها نتیجه خوبی حاصل نمی­شود، بلکه برخورد پرتو به پوست ممکن است باعث ایجاد سوختگی و زخم شود، اما لیزر اندی­یگ چنین اثرات مخربی ندارد و افراد با پوست­ها تیره به‌راحتی می­توانند از این لیزر استفاده کنند.

مزیت مهم دیگری که استفاده از این دستگاه لیزر دارد، نتایج خوب و ماندگار آن است. میزان رضایت افرادی که با لیزر اندی­یگ تحت درمان قرارگرفته‌اند بسیار بالا است و این نشان از نتایج عالی و رضایت‌بخش این دستگاه است.

  • انواع دستگاه لیزرلیزر دایود

دستگاه لیزر دایود از فناوری­های جدید حوزه دفع موهای زائد محسوب می­شود و در میان انواع دستگاه لیزر، تحقیقات علمی و گزارشات کمتری از آن، در دست داریم. لیزر دایودها پالس­هایی با طول نانوثانیه تولید می­کنند و برای پوست­های خیلی روشن تا کمی تیره مناسب هستند.

استفاده از لیزر دایود برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به طول موج آن‌که 810 نانومتر است، این لیزر عمق نفوذ خوبی در پوست دارد و فولیکول­های مو را به‌خوبی تحت تاثیر قرار می­دهد. استفاده از این لیزر برای کسانی که موهای ضخیم دارند بسیار مناسب است، به همین دلیل استفاده از این دستگاه در میان آقایان رایج ­تر از بانوان است.

استفاده از این لیزر به کسانی که پوست قهوه ­­ای تیره دارند، توصیه نمی­شود، اما اثربخشی مناسبی روی تیپ­های پوستی 1 تا 5 (خیلی روشن تا قهوه ­ای) دارد.

مزایای استفاده از لیزر دایود

مزیت مهم و قابل توجه این دستگاه لیزر، از بین بردن موهای ضخیم است. اگر رنگ پوست شما برنزه نیست، با خیال راحت میتوانید برای تمامی نواحی بدن، از این دستگاه استفاده کنید و از نتایج آن لذت ببرید.

  • فناوری IPL

فناوری IPL یا فناوری اصلاح نوری، یک تکنولوژی اصلاح‌شده است که برای ایمنی بیشتر از پرتوهای لامپ زنون به­ جای لیزر استفاده می­کند و به‌اشتباه در میان انواع دستگاه لیزر، دسته­ بندی می­شود.

از این فناوری بیش­تر در دستگاه­های دفع موهای زائد خانگی استفاده می­کنند؛ زیرا با توجه به شرایط استفاده در منزل، امکان به کارگیری لیزرهای قدرتمندی مانند اندی­یگ یا لیزر دایود، ازنظر ایمنی وجود ندارد.

در این فناوری پرتوهای نور لامپ زنون در یک بازه طول موجی به پوست تابانده می­شوند و پوست به‌صورت انتخابی یک طول موج را جذب می­کند. ادامه فرایند مانند سایر دستگاه­های لیزر انجام می­شود و انرژی جذب‌شده توسط ملانین­­های پوست، فولیکول­های مو را گرم کرده و باعث تخریب آن­ها می­شوند.

استفاده از دستگاه­های دارنده فناوری IPL مناسب چه کسانی است؟

غالباً توصیه می­شود که افراد با پوست­های تیره و برنزه از این دستگاه­ها استفاده نکنند؛ زیرا پرتوهای تولیدی توسط لامپ زنون، انرژی بالایی دارند و پوست­های تیره این انرژی را به‌سرعت جذب می­کنند. این عامل سبب می­شود تا پرتوها قبل از این­که فرصت نفوذ به پوست را داشته باشند، باعث ایجاد سوختگی و التهاب روی سطح پوست شوند.

استفاده از این دستگاه­ها برای کسانی که پوست­های روشن و موهای قهوه ­ای تیره دارند توصیه می­شود. گزارشات نشان می­دهد افرادی که پوست روشن دارند پس از 2 تا 3 ماه استفاده از این دستگاه­ها نتایج خوبی را مشاهده کرده­اند.

از جمله دستگاه­های لیزر خانگی که از این فناوری استفاده کرده ­اند می­توان به دستگاه لیزر فیلیپس و بروان اشاره کرد.

استفاده از دستگاه­های دارنده فناوری IPL چه مزایای دارد؟

مهم­ترین مزیت این دستگاه­ها ایمنی بالا آن­ها و امکان استفاده از آن­ها در خانه است. بسیاری از افراد به حفظ حریم شخصی و هم­چنین رعایت موارد بهداشتی اهمیت بسیاری می­دهند. این افراد می­توانند با خرید یک دستگاه لیزر خانگی هر زمان که بخواهند، از دستگاه لیزر برای اصلاح موهای زائد استفاده کنند و زمان­های طولانی را در نوبت کلینیک­های پوست و زیبایی منتظر نمانند.

انواع دستگاه لیزرچند نکته مهم قبل از انتخاب دستگاه لیزر

  • نکته مهم و قابل توجه در مورد انواع دستگاه لیزر نامبرده شده آن است که با توجه به پالس­های این دستگاه­ها که در حد نانوثانیه است، آن­ها قادر به ایجاد اثرات فتوترمال ماندگار در فولیکول­های مو نیستند؛ بنابراین بسته به نوع دستگاه لیزری که شما از آن استفاده کرده ­اید، موهای زائد پس از 6 ماه تا یک سال مجدداً رشد می­کنند.
  • میزان اثربخشی استفاده از هرکدام از انواع دستگاه لیزر به میزان زیادی به سبک زندگی، عادات غذایی و تغییرات هورمونی شما وابسته است و در افراد مختلف متفاوت است.
  • استفاده از هرکدام از دستگاه­های لیزر ممکن است، اثرات کوتاه‌مدتی مانند تغییر رنگ پوست، التهاب و سوزش به­ همراه داشته باشد و پس از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت.
  • بعضی از دستگاه­های لیزر به یک خنک‌کننده مجهز هستند که به کاهش عوارض ناشی از استفاده از لیزر و هم‌چنین تاثیر بهتر لیزر کمک بسیاری می­کند، به همین دلیل حتماً از اپراتور موردنظر در مورد سیستم خنک‌کننده دستگاه لیزر مورد استفاده سؤال کنید.
  • پس از در نظر گرفتن تمام موارد گفته‌شده در مورد دستگاه، حتماً یک کلینیک و اپراتور باسابقه و خوش­نام را انتخاب کنید؛ زیرا به هر میزان هم که شما در انتخاب دستگاه لیزر دقت کرده باشید، اپراتور نقش اساسی و مهمی در انجام کار شما دارد و یک اپراتور بی­تجربه یا کم­دانش می­تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را برای شما به وجود آورد.

اگر در دوران بارداری قرار دارید، مبتلا به دیابت هستید، مشکلات هورمونی دارید و قرص­های هورمونی مصرف می­کنید، نباید از هیچ­یک از دستگاه‌های لیزر نام­برده شده استفاده کنید.

شما اولین نفر باشید post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *