اگر به دنبال انتخاب روش‌های رفع موهای زائد در خود هستید، بسیار مهم است که از گزینه‌های مختلف پیش رویتان اطلاع داشته باشید. تا اینجا بدون شک تحقیقات کافی در مورد لیزر انجام داده و به این نتیجه رسیده‌اید که لیزر موهای زائد بهترین و مناسب‌ترین روش موبری برای شماست. اما اکنون سؤالی که مطرح می‌شود این است که کدام یک از دستگاه‌های لیزر موهای زائد مؤثرتر و بهتر است؟ چه تفاوتی میان دستگاه‌های لیزر مختلف موجود در بازار وجود دارد؟ در این مقاله به شما در مورد دستگاه لیزر الکساندرایت توضیح می‌دهیم و ویژگی‌های منحصر به فرد و انواع لیزر الکس را برمی‌شماریم. اما پیش از آن ضروری است که ابتدا با برخی مفاهیم پایه آشنا شوید.

لیزر چیست؟

واژه لیزر (LASER) مخفف عبارت تقویت نور به روش گسیل القایی تابش است. دستگاه‌های لیزر از طریق تابش طول موج‌های پرانرژی نور مرئی موجب از بین بردن موهای زائد می‌گردند. این امواج الکترومغناطیسی در عبور از لایه‌های پوست تولید گرما و حرارت نموده و گرمای حاصل سلول‌های فولیکول مو را از بین می‌برد. طول موج‌های پرتوهای لیزر بر حسب نانومتر محاسبه می‌شود و بسته به اندازه طول موج به کار رفته در هر دستگاه کاربری و عوارض آن نیز متفاوت خواهد بود.

انواع مختلفی از دستگاه‌های لیزر در صنعت زیبایی و اعمال جراحی پوست به کار گرفته می‌شوند. منبع تولید لیزر در این دستگاه‌ها موجب تمایز آن‌ها از یکدیگر می‌شود. بسته به اندازه طول موج و میزان نفوذ پرتوهای نورانی، هر یک از این دستگاه‌ها دارای طیفی از موارد استفاده بوده که برای آن دستگاه منحصر به فرد است. منبع نورانی، شدت پرتوهای نور با طول موج مشخص را تقویت نموده و منجر به آزادسازی فوتون‌های نوری می‌گردد.

عامل دیگری که خصوصیات بهترین دستگاه لیزر مو زائد را تعیین می‌کند، مدت زمان گسیل پالس‌های نورانی در هر یک از این روش‌ها و دستگاه‌هاست. به عبارتی بسته به اینکه در دستگاه لیزر از پالس‌های کوتاه یا بلند  استفاده شده باشد، طیف کاربردهای آن متفاوت خواهد بود.

دستگاه لیزر الکساندرایت چیست؟

در لیزرهای الکساندرایت از کریستال الکساندرایت به عنوان منبع تابش امواج پرانرژی لیزر استفاده می‌شود. طول موج به کار رفته در لیزر الکس در محدوده فروسرخ (۷۵۵ نانومتر) قرار می‌گیرد. بنابراین عمدتاً از این لیزر تحت عنوان لیزر با نور سرخ یاد می‌شود. دقت داشته باشید که طول موج پرتو نور تعیین کننده میزان نفوذ آن در بافت‌ پوست بوده و در نتیجه میزان اثربخشی آن بر روی انواع مختلف پوست را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

همچنین این دستگاه به عنوان یک لیزر کیوسوئیچ نیز کاربرد دارد. در حالت کیوسوئیچ می‌توان پرتوهای پرشدت نور را در پالس‌های فوق کوتاه تولید و بر روی پوست اعمال نمود.

نحوه عملکرد دستگاه لیزر الکس چگونه است؟

امواج پرانرژی ساطع شده از دستگاه لیزر الکساندرایت در عبور از لایه‌های پوست به انرژی گرمایی مبدل شده و موجب آسیب به ناحیه مورد نظر می‌گردند. در تکنیک‌های رفع موهای زائد با لیزر، موضع مورد هدف دستگاه، فولیکول‌های مو در لایه درم پوست است.

ممکن است در خصوص ساز و کار عملکرد دستگاه‌های لیزر الکس با عبارت فوتودرمولیز برخورد کرده باشید. فوتودرمولیز به بیان ساده به فرآیند استفاده از امواج نورانی (فوتون‌های نور) و تبدیل آن‌ها به گرما (ترمو) برای ایجاد تخریب در ناحیه مورد نظر (لیز) اطلاق می‌شود.

ویژگی منحصر به فرد دستگاه‌های لیزر الکس آن است که این تخریب بافتی با دقت بسیار بالایی صورت گرفته و موجب می‌شود که تنها موضع مورد نظر در تماس با پرتوهای نور قرار گیرد. به این ترتیب نگرانی خاصی از بابت آسیب به بافت‌های اطراف وجود نخواهد داشت.

از دستگاه لیزر الکساندرایت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

سازمان غذا و داروی آمریکا تعدادی از دستگاه‌های الکساندرایت با طول موج فروسرخ ۷۵۵ نانومتر را برای انواع مشکلات و ضایعات پوستی مورد تأیید قرار داده است. هر یک از این دستگاه‌ها به طور ویژه با هدف رفع مشکل پوستی بخصوصی طراحی شده‌اند. به طور کلی موارد کاربرد لیزر الکس را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

درمان ضایعات عروقی

از لیزرهای الکساندرایت می‌توان در درمان ضایعات عروقی مانند وریدهای عنکبوتی و نازک روی صورت و پاها و برخی خال‌های مادرزادی ناشی از ناهنجاری‌های مویرگی استفاده کرد. پالس‌های نورانی به کار رفته در این دستگاه‌ها رنگدانه قرمز (هموگلوبین) را مورد هدف قرار می‌دهد.

درمان ضایعات رنگدانه‌ای پوست

ضایعات و مشکلات پوستی که به دنبال افزایش سن ایجاد می‌شوند (مانند لکه‌های خورشیدی)، کک و مک، خال‌های مادرزادی صاف و رنگدانه‌ای (مانند خال‌های ملانوسیتی مادرزادی)، خال اوتا و ملانوسیتوز درمال اکتسابی همگی با استفاده از دستگاه‌ لیزر الکساندرایت قابل درمان هستند. پالس‌های نورانی این دستگاه‌ها ملانین موجود در عمق‌های مختلف پوست را مورد هدف قرار می‌دهند.

از بین بردن جای تتو و خالکوبی

استفاده از لیزرهای الکساندرایت با قابلیت کیوسوئیچ، میزان کارکرد این دستگاه‌ها را در اعمال زیبایی مرتبط با از بین بردن تتو و خالکوبی دوچندان نموده است. اکنون این دستگاه‌ به عنوان درمان استاندارد در پاک کردن جای تتو در نظر گرفته می‌شوند.

از لیزرهای با طول موج الکس می‌توان در حذف رنگدانه‌های سیاه، آبی یا سبز استفاده نمود. در طی فرآیند پاک کردن جای تتو با لیزر، پرتوهای نورانی مولکول‌های جوهر موجود در پوست را به طور انتخابی از بین می‌برند. این مولکول‌ها سپس توسط ماکروفاژهای حاضر در بافت پوست جذب و تجزیه می‌گردند. ماکروفاژها دسته‌ای از سلول‌های دستگاه ایمنی هستند که سلول‌ها و مولکول‌های بیگانه را از بین می‌برند.

پالس کوتاه لیزر با مدت زمان تابشی در حد ۵۰ تا ۱۰۰ نانوثانیه موجب می‌شود که انرژی لیزر تنها در محدوده تتو (با مساحتی حدود ۱/۰ میکرومتر) اعمال گردد. اثربخشی این حالت در مقایسه با لیزرهای دارای پالس بلند به میزان قابل توجهی بیشتر خواهد بود.

هر یک از پالس‌های لیزر باید از انرژی کافی برای حرارت دادن و تجزیه رنگدانه‌ها برخوردار باشند. اگر پالس‌ها فاقد این میزان انرژی باشند، تجزیه رنگدانه و متعاقباً حذف تتو امکان پذیر نخواهد بود.

بنابراین، خالکوبی‌هایی که پیش‌تر تحت درمان با روش‌های دیگر قرار گرفته و به این درمان‌ها پاسخ مناسبی نشان نداده‌اند، ممکن است با لیزر به خوبی برطرف گردند. این به شرطی است که در طی درمان‌های پیشین پوست دچار آسیب نگردیده و بافت اسکار (جوشگاهی) قابل ملاحظه‌ای در محل ایجاد نشده باشد.

طول موج الکساندرایت همچنین در بهبود چین و چروک‌های طبیعی پوست که به دنبال افزایش سن ایجاد می‌شوند، مؤثر شناخته شده است.

رفع موهای زائد با دستگاه لیزر الکساندرایت

مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین کاربرد دستگاه‌های لیزر با طول موج الکساندرایت را می‌توان در خصوص رفع موهای زائد مطرح نمود. در حال حاضر روز به روز به تعداد افرادی که برای از بین بردن موهای زائد خود به روش‌های دائمی لیزر روی می‌آورند افزوده می‌شود. این موضوع در سال‌های اخیر موجب بالا رفتن تقاضا برای انواع دستگاه‌های حذف موی ناخواسته با استفاده از پرتوهای نورانی شده است.

روش‌های قدیمی از بین بردن موهای زائد مانند موم انداختن یا استفاده از تیغ کم کم جایگاه خود را در میان افراد از دست داده و اکثر خانم‌ها و آقایان به دنبال راه‌های اصولی و دائمی هستند تا یک بار برای همیشه خود را از شر موهای زائد و ظاهری نازیبا خلاص کنند.

پالس‌های نوری به کار رفته در دستگاه لیزر الکس مستقیماً فولیکول‌های مو را مورد هدف قرار داده و موجب ریزش یا کاهش رشد مجدد این موها می‌شوند. در حقیقت پس از اتمام جلسات لیزر میزان رشد موهای شما به حداقل رسیده و موهای تازه روییده نیز نازک‌تر خواهند بود.

از طول موج الکساندرایت می‌توان در رفع موهای زائد در تمامی نواحی از جمله زیر بغل، خط بیکینی، صورت، گردن، کمر، سینه و پاها بهره جست.

تنظیمات معمول این دستگاه به صورتی است که مدت زمان گسیل هر پالس نورانی چیزی حدود ۲ تا ۲۰ میلی ثانیه بوده و سطح انرژی آن از ۱۰ تا ۴۰ ژول بر سانتی متر مربع متغیر خواهد بود.

توصیه بر آن است که در درمان پوست‌های برنزه یا سبزه احتیاط بیشتری به کار گرفته شود. چراکه امواج لیزر قادر به از بین بردن ملانین پوست بوده و ممکن است موجب ایجاد لکه‌های سفید فاقد ملانین بر روی سطح پوست گردند.

مزایای دستگاه لیزر الکساندرایت کدامند؟

از طول موج الکساندرایت به عنوان مؤثرترین لیزر در درمان طیفی از تناژها و انواع مختلف پوست و مو یاد می‌شود. علت این امر آن است که لیزر الکس در مقایسه با دیگر انواع لیزر اثرات منفی کمتری بر روی پوست‌های سبزه و برنزه می‌گذارد.

مانند همه دستگاه‌های لیزر دیگر، بیشترین کاربرد لیزرهای الکساندرایت به تناژهای پوستی روشن (انواع ۱ تا ۳ مطابق با مقیاس فیتزپاتریک) محدود می‌شود. گاهی اوقات پوست‌های نسبتاً روشن در محدوده تناژ فیتزپاتریک ۴ نیز ممکن است پاسخ قابل قبولی را به امواج لیزر الکس نشان دهند.

با این حال بیشترین میزان اثربخشی لیزرهای الکس بر روی پوست‌های بسیار روشن و سفید و موهای نازک و روشن قابل مشاهده است. این موارد اغلب جزو مواردی تلقی می‌شوند که توسط دیگر دستگاه‌های لیزر به خوبی قابل اصلاح نبوده و به همین علت لیزرهای الکساندرایت در این امر یکه تاز به شمار می‌آیند.

طول موج ساطع شده از این دستگاه‌های لیزر به راحتی توسط ملانین (رنگدانه سلولی) موجود در پوست جذب گردیده و باعث آزاد شدن حرارت و به دنبال آن از بین رفتن سلول‌های فولیکول مو می‌شود.

دقت داشته باشید که برای پوست‌های بسیار تیره، بهترین انتخاب لیزر ان دی: یاگ است. در دستگاه‌های نئودیمیوم یاگ امواج بلند لیزر بدون اینکه بر روی رنگدانه پوست اثر چندانی بگذارند، به داخل فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که لیزرهای یاگ به انتخابی ایده‌آل برای تیره‌ترین تناژهای پوستی و نیز موهای ضخیم و تیره مبدل گردند.

اثربخشی دستگاه‌های لیزر از نوع الکساندرایت

در خصوص دستگاه لیزر الکساندرایت، پس از اتمام جلسات درمانی (معمولاً بین ۶ تا ۸ جلسه برای موهای ظریف‌تر یا ۸ الی ۱۲ جلسه برای موهای ضخیم‌تر و تیره‌تر) میزان موزدایی در محدوده ۷۰ درصد قابل انتظار خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه لیزر الکساندرایت که آن را از دیگر متدهای حذف موهای زائد متمایز می‌سازد سرعت عمل آن است. دستگاه‌هایی که از طول موج الکساندرایت استفاده می‌کنند، از جمله سریع‌ترین متدهای لیزر موهای زائد شناخته می‌شوند. بدین ترتیب با استفاده از این لیزر می‌توان حجم قابل توجهی از موهای ناخواسته را در کمترین تعداد جلسات ممکن از بین برد. به همین دلیل برای افرادی که قصد لیزر نواحی وسیع‌ مانند شکم، سینه، پشت، کتف‌ها یا ساق پاهای خود را دارند، اغلب الکساندرایت به عنوان گزینه مناسب پیشنهاد می‌شود.

لیزر الکس جزو معدود روش‌های درمانی برای اختلال هایپرتریکوز (پرمویی) یا سندرم آمبراس به شمار می‌آید. در سندرم آمبراس که اختلالی بسیار نادر است، فرد در تمامی نواحی بدن خود دارای موهای زائد بوده و این موضوع باعث نگرانی و بروز تنش روانی قابل توجه در این بیماران می‌گردد. موها ممکن است به صورت دسته‌ای رشد کرده و گاه تمامی پوست صورت و بدن را در برگیرند. در برخی موارد هایپرتریکوز یا پرمویی از بدو تولد حضور دارد و گاهی ممکن است به مرور زمان ایجاد شود.

دستگاه الکساندرایت با دیگر لیزرها چه تفاوتی دارد؟

تا کنون در مورد ساز و کار لیزر و خصوصیات و کاربردهای طول موج ۷۵۵ نانومتری الکساندرایت صحبت کردیم. اما چه چیزی موجب تمایز دستگاه‌های الکساندرایت از دیگر دستگاه‌های لیزر موجود در بازار می‌شود؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که صرفنظر از رنگ، طول موج پرتوهای نورانی تنها عامل تمایز این دستگاه‌ها از یکدیگر به شمار می‌آید.

به عنوان مثال دستگاه لیزر الکساندرایت پرتو نور سرخ‌رنگی با طول موج ۷۵۵ نانومتر را تولید و گسیل می‌کند. این در حالی است که در مورد دستگاه‌های دیگر مانند لیزر دایود و لیزرهای یاگ این طول موج به ترتیب ۸۱۰ نانومتر (برای دایود) و ۱۰۶۴ نانومتر (برای یاگ) است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای از طول موج‌های مختلف لیزر صورت دهیم، بایستی به موارد زیر اشاره کنیم:

  • لیزر آرگون: این لیزر طول موجی برابر با ۴۸۸ نانومتر یا ۵/۵۱۴ نانومتر دارد. امروزه دیگر از پرتوهای لیزر آرگون در ابزارهای رفع موهای زائد استفاده نمی‌شود. علت این موضوع را می‌توان به اثربخشی پایین این امواج و طولانی بودن پروسه حذف موهای زائد با این دستگاه‌ها نسبت داد.
  • لیزر Ruby: طول موج این لیزرها ۳/۶۹۴ نانومتر بوده و می‌توان دستگاه‌های لیزر روبی را در بیماران با پوست روشن به کار برد. اثربخشی و ایمنی این لیزرها اثبات‌شده است.
  • لیزر الکساندرایت: همان طور که گفتیم، لیزرهای الکساندرایت طول موجی برابر با ۷۵۵ نانومتر را از خود گسیل می‌کنند. لیزر الکس انتخابی ایمن و مؤثر در رفع موهای زائد برای تمامی انواع پوست (تناژهای پوستی ۱ تا ۷ در مقیاس فیتزپاتریک) به شمار می‌آید.
  • لیزر پالسی دایود: لیزر دایود با طول موجی برابر با ۸۱۰ نانومتر برای پوست‌های روشن تا متوسط (تناژهای پوستی شماره ۱ تا ۴ در مقیاس فیتزپاتریک) مؤثر شناخته شده است.
  • لیزر نئودیمیوم یاگ (ان دی: یاگ Nd:YAG): طول موج یاگ در حد ۱۰۶۴ نانومتر بوده و این لیزر به طور اختصاصی برای پوست‌های سبزه‌تر طراحی شده است. با این حال می‌توان از آن برای تمامی انواع پوست استفاده کرد.
  • نور پالسی شدید (IPL): طیف طول موج بکار رفته در دستگاه‌های IPL از ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ نانومتر متغیر است. از نور پالسی شدید می‌توان در درمان رفع موهای زائد برای پوست‌های روشن تا متوسط بهره جست. اساساً IPL تحت عنوان امواج لیزری طبقه بندی نمی‌شود؛ با این حال کارکردی مشابه در درمان از بین بردن موهای زائد دارد.

لیزرهای دیود با الکساندرایت چه تفاوتی دارند؟

یکی از محبوب‌ترین انواع لیزر به کار رفته در درمان‌های رفع موهای زائد لیزر پالسی دایود است. طول موج این لیزرها تنها اندکی از دستگاه لیزر الکساندرایت بیشتر بوده و به طور میانگین برابر با ۸۱۰ نانومتر تخمین زده می‌شود.

در سال ۲۰۰۱ مطالعه‌ای بر روی این طول موج‌های لیزر صورت گرفت و نتایج درازمدت آن‌ها بر روی پوست مقایسه گردید. نتایج این تحقیق کاهش ۸۵ درصدی موها با استفاده از روش الکساندرایت و کاهش ۸۴ درصدی با استفاده از لیزر دایود را نشان داد. در هر دو مورد،‌ پس از انجام چهار دوره درمانی، ۹۰ درصد کاهش مو در طی ۱۲ ماه در بیماران مشاهده گردید.

در سال ۲۰۰۶ مطالعه دیگری در خصوص اثربخشی لیزرهای دایود و الکساندرایت انجام شد. محققان در طی این مطالعه به این نتیجه دست یافتند که هردوی این لیزرها با کارآیی یکسانی موجب از بین بردن موهای زائد می‌گردند. با این حال میزان بروز عوارض جانبی در لیزرهای دایود بیشتر گزارش گردید. بروز مشکلات و عوارض بعد از درمان در خصوص لیزر دایود حدود ۹/۲۸ درصد و در خصوص لیزر الکساندرایت در حدود ۵/۹ درصد تخمین زده شد.

تفاوت دستگاه لیزر الکساندرایت با دستگاه‌های لیزر پلاتینیوم و تیتانیوم در چیست؟

دستگاه‌های لیزر سری سوپرانو، ساخته شرکت آلما لیزر جزو جدیدترین و توسعه یافته‌ترین ابزارهای لیزر موهای زائد بدن به شمار می‌آیند. لیزرهای پلاتینیوم و تیتانیوم هر دو از سه طول موج مختلف برای حصول بیشترین اثربخشی در درمان لیزر استفاده می‌کنند. این سه طول موج بهترین طول موج‌های رفع موهای زائد بوده و بر روی طیف گسترده‌ای از انواع پوست و مو کارایی دارند.

سه طول موج به کار رفته در این دستگاه‌ها عبارتند از: طول موج الکساندرایت (۷۵۵ نانومتری)، طول موج اسپید یا کلاسیک (۸۱۰ نانومتری) و لیزر ان دی: یاگ ۱۰۶۴ نانومتری. در دستگاه‌های قدیمی‌تر سوپرانو آیس از سه اپلیکاتور مجزا به نام‌های «الکس»، «اسپید» و «یاگ» برای اعمال امواج لیزر استفاده می‌شد. به این ترتیب بسته به نوع پوست مراجع، تکنسین می‌بایست اپلیکاتور مناسب را برای درمان حذف موهای زائد انتخاب می‌نمود.

همانطور که گفتیم، لیزر ۷۵۵ نانومتری الکساندرایت بیشتر مناسب تناژهای پوستی روشن بوده و برای پوست‌های سبزه کارایی چندان ندارد. در آن سوی دیگر طیف لیزر یاگ ۱۰۶۴ نانومتری را داریم که مخصوص از بین بردن موهای زائد در افراد با پوست سبزه است. به کمک این طول موج می‌توان با ایمنی هرچه بیشتر نسبت به لیزر موهای زائد در افراد با پوست تیره و موهای ضخیم اقدام کرد.

دستگاه لیزر پلاتینیوم تحولی عظیم را در استفاده از طول موج‌های لیزر به معرض نمایش گذاشته است. در این دستگاه‌ها هر سه طول موج توسط یک اپلیکاتور (به نام اپلیکاتور Trio یا سه‌گانه) اعمال می‌گردند. بنابراین با استفاده از فناوری سوپرانو آیس پلاتینیوم می‌توان طول موج‌های لیزر الکساندرایت، اسپید و نئودیمیوم را به طور همزمان مورد استفاده قرار داد. این بدان معناست که مراکز و کلینیک‌های زیبایی دیگر نیازی به استفاده از اپلیکاتورهای متعدد نخواهند داشت و می‌توانند با خرید تنها یک اپلیکاتور درمان لیزر موهای زائد را بر روی طیف وسیعی از مراجعان خود با تناژهای پوستی مختلف انجام دهند.

دستگاه لیزر تیتانیوم که در سال ۲۰۱۹ به عنوان جدیدترین تکنولوژی شرکت آلما لیزر به بازار عرضه شد نیز از سه طول موج لیزر موهای زائد به طور همزمان استفاده می‌کند. به عقیده پزشکان، یکی از مزایای مهم به کارگیری همزمان هر سه طول موج، گرمایش مؤثرتر لایه‌های مختلف پوست و در نتیجه اثربخشی بیشتر این دستگاه‌ها در از بین بردن دائمی موهای زائد است.

عوارض جانبی طول موج الکساندرایت چیست؟

متأسفانه مانند هر لیزر دیگری، طول موج الکساندرایت نیز ممکن است عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشد.

برای افرادی که پوست‌های به شدت سبزه دارند، لیزر الکس ممکن است موجب بروز هیپوپیگمنتاسیون (کاهش تولید رنگدانه ملانین) در نواحی تحت درمان گردد. همان طور که پیش‌تر نیز گفتیم، دستگاه لیزر الکساندرایت انتخاب مناسبی برای پوست‌های تیره به شمار نمی‌آید و بهتر است استفاده از آن محدود به پوست‌های روشن و موهای ظریف گردد.

حتی در پوست‌های روشن نیز احتمال بروز این عارضه پیش بینی شده است. در نقطه مقابل این عارضه تولید بیش از حد ملانین در ناحیه درمان مطرح است که ممکن است موجب بروز لکه‌های تیره رنگ بر روی سطح پوست شما گردد.

درد جزو دیگر عوارض معمول این روش لیزر موهای زائد به شمار می‌آید. اگرچه اغلب میزان این درد بسیار اندک بوده و با استفاده از ژل‌های خنک کننده یا در برخی موارد ترکیبات موضعی بی‌حس کننده می‌توان تا حد زیادی از درد و التهاب ناحیه درمان پیشگیری نمود.

اغلب به دنبال درمان با لیزر الکس ممکن است دچار تورم و خارش در موضع درمان گردید که خود به خود ظرف چند روز برطرف می‌شود. پوست شما ممکن است در محل تماس پرتوهای نورانی، دچار قرمزی خفیفی شود. اما سوختگی و آسیب جدی به پوست تنها در موارد استفاده غلط از دستگاه لیزر گزایش شده است.

در موارد نادر (کمتر از ۱۰ درصد) ممکن است پوست شما دچار کبودی شود. هرچند این کبودی‌ها نیز مشکلی برایتان ایجاد ننموده و در طی چند روز خود به خود محو می‌شوند. جذب بیش از حد گرما توسط رنگدانه‌های پوست در برخی افراد ایجاد تاول می‌کند که این نیز خود محدودشونده بوده و به مرور زمان برطرف می‌شود.

عفونت باکتریایی پوست به دنبال لیزر عارضه دیگری است که بسیاری از افراد از آن واهمه دارند. متخصصان پوست و زیبایی ممکن است برای شما آنتی بیوتیک‌هایی جهت پیشگیری از عفونت زخم تجویز نمایند.

انواع دستگاه‌ لیزر الکساندرایت

اصلی‌ترین دستگاه‌های لیزر که از طول موج الکس استفاده می‌کنند عبارتند از: دستگاه سایناشور، دستگاه لومنیس و کندلا. در ادامه به معرفی مختصر این دستگاه‌های لیزر با فناوری الکساندرایت می‌پردازیم:

دستگاه سایناشور:

در این دستگاه که ساخته شرکت سایناشور آمریکاست از تکنولوژی الکساندرایت بهره گرفته شده است. سایناشور یکی از سازندگان برتر تجهیزات پزشکی و ابزارهای ارتقای زیبایی به شمار می‌آید. در خصوص دستگاه‌های لیزر موهای زائد ساخته این شرکت، آخرین مدل عرضه شده توسط سایناشور، لیزر الیت MPX است که با ترکیبی از نور پالسی شدید (IPL)، لیزر الکساندرایت و ان دی: یاگ عمل می‌کند.

لیزر آپوجی ساخته این شرکت برای رفع موهای زائد در تناژهای پوستی یک تا سه و در برخی موارد ۴ انتخابی مناسب به شمار می‌آید. در دستگاه آپوجی الیت از ادغام طول موج‌های ۷۵۵ نانومتری الکساندرایت با لیزر پرانرژی ۱۰۶۴ نانومتری ان دی: یاگ بهره گرفته شده است. عمدتاً در سیستم خنک کنندگی این دستگاه‌ها از القای هوای سرد پس از هر پالس لیزر استفاده می‌شود.

دامنه مصارف دستگاه لیزر سایناشور بسیار متنوع بوده و می‌توان از آن در بسیاری از کاربردهای زیبایی مانند جوانسازی پوست، درمان ضایعات عروقی و سفت کردن و کاهش چین و چروک پوست بهره برد. طول موج لیزر الکس به کار رفته در این دستگاه‌ها مستقیماً فولیکول‌های مو را مورد هدف قرار داده و برای رفع موهای زائد در سراسر بدن کاربرد دارد. سیستم خنک کنندگی ویژه به کار رفته در این دستگاه ساخته شرکت زیمر آلمان بوده و لیزر موهای زائد را به تجربه‌ای دلنشین و بدون درد برای شما مبدل می‌سازد.

دستگاه کندلا:

شرکت کندلا سازنده دستگاه‌های لیزر حرفه‌ای موهای زائد با بهره گیری از تکنولوژی لیزر الکساندرایت بوده و با بیش از بیست سال سابقه توانسته محبوبیت و اعتبار بی سابقه‌ای را در میان رقبای خود در عرصه زیبایی کسب نماید. لیزرهای کندلا با نام تجاری جنتل پرو به فروش می‌رسند و سه مدل اصلی از آن‌ها وجود دارد:

  • جنتل لیز پرو (GentleLase Pro) که در آن از کریستال الکساندرایت استفاده شده است.
  • جنتل یاگ پرو (Gentle YAG Pro) که در آن کریستال نئودیمیوم به کار رفته است.
  • جنتل مکس پرو (Gentle Max Pro) که از تلفیق هر دو تکنولوژی استفاده می‌کند.

دستگاه لیزر موی کندلا با به کارگیری طول موج الکساندرایت جزو جدیدترین دستگاه‌های موجود در بازار به شمار می‌رود و سرعت آن نیز در مقایسه با نمونه‌های مشابه استثنایی است. نکته‌ای که در استفاده از این دستگاه‌ها وجود دارد این است که لیزر کندلا بیشترین اثربخشی خود را بر روی پوست روشن و موی تیره نشان می‌دهد. بنابراین افرادی که موهای خاکستری یا بور دارند، عمدتاً نمی‌توانند از مزایای این دستگاه‌ بهره ببرند.

اسپری موضعی DCD همراه این دستگاه سیستم خنک کنندگی مؤثری را برای لیزر الکساندرایت فراهم می‌آورد. این اسپری با قابلیت سرمایشی خود موجب بی‌حسی ناحیه درمان در طی فرآیند لیزر موهای زائد می‌گردد. بنابراین با استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا می‌توانید تجربه‌ خوشایندی از لیزر موهای زائد را برای خود به ارمغان آورید و بدون درد و ناراحتی به پوستی نرم و لطیف دست یابید.

همانند دیگر لیزرهای الکساندرایت، دستگاه‌های لیزر تولید شرکت کندلا نیز نباید بر روی پوست‌های برنزه و سبزه به کار روند و این موضوع جزو محدودیت‌های مهم این محصولات به شمار می‌آید. در افرادی که پوستی سبزه دارند، استفاده از دستگاه کندلا ممکن است موجب بروز سوختگی یا از بین رفتن ملانین در لایه‌های پوست گردد.

طبیعتاً اثربخشی این دستگاه‌ها صد درصد نبوده و در مواردی، رویش مجدد موها به دنبال پایان جلسات درمانی گزارش شده است. بنابراین ممکن است نیاز به جلسات متعدد برای از بین بردن کامل فولیکول‌های مقاوم وجود داشته باشد. البته همانطور که گفتیم پس از درمان با لیزر، موهایی که مجدداً رشد می‌کنند به طور عمده ظریف‌تر و روشن‌تر خواهند بود.

در این دستگاه‌ها از روش‌های خنک کنندگی مختلفی برای به حداکثر رساندن رضایت مراجعان بهره گرفته شده است. با این حال همچنان لیزر موهای زائد با دستگاه‌های کندلا ممکن است با عوارضی چون درد، تورم و قرمزی و در موارد نادر کبودی و بروز لکه‌های پوستی همراه باشد. البته این علائم عمدتاً به مرور زمان از بین رفته و در اغلب موارد مشکلی را برای افراد ایجاد نمی‌کنند.

 دستگاه لیزر لومنیس

شرکت لومنیس شرکت نسبتاً تازه تأسیسی است که از ادغام کمپانی‌های نامدار ESC Medical و Coherent شکل گرفته است. این شرکت در عرصه ساخت انواع تجهیزات پزشکی پیشتاز بوده و دستگاه‌های لیزر موهای زائد ساخته این شرکت در دو خط تولید Lightsheer و SplendorX تولید می‌شوند. Lightsheer یک نوع لیزر دایود با فناوری خنک کنندگی از طریق ساکشن بوده و برای نواحی وسیع‌تر و بیماران با جثه متوسط بسیار مناسب است.

در دستگاه‌های SplendorX از فناوری لیزر الکساندرایت و نئودیمیوم یاگ استفاده شده است. همچنین در این دستگاه از فناوری پالس مربعی بهره گرفته شده است که موجب توزیع یکنواخت‌تر انرژی می‌گردد. با استفاده از این دستگاه‌های لیزر می‌توان به طور همزمان دو طول موج مختلف را بر روی سطح مورد هدف اعمال نمود.

خرید دستگاه لیزر الکساندرایت

لیزر موهای ناخواسته امروزه به یکی از ملزومات زیبایی و داشتن ظاهری آراسته مبدل شده است. روز به روز افراد بیشتری از روش‌های قدیمی و پردردسر موبری مانند استفاده از موم یا تیغ روی برگردانده و به سراغ روش‌های دائمی لیزر موهای زائد می‌روند. بنابراین انتخاب دستگاهی که بتواند تمامی نیازهای شما را تأمین کند، اهمیت بسزایی دارد. دستگاه لیزر الکساندرایت برای طیف گسترده‌ای از انواع پوست و مو کاربرد داشته و خصوصاً در افرادی که پوستی روشن دارند، انتخابی هوشمندانه به حساب می‌آید.

اگر شما نیز می‌خواهید طراوت و لطافت پوست خود را برای مدتی طولانی حفظ کنید و یک بار برای همیشه از شر رشد دائم موهای خود خلاص شوید، ما استفاده از دستگاه‌های لیزر مانند لیزر الکس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. به یاد داشته باشید که در هنگام انتخاب دستگاه‌های رفع موهای زائد با لیزر بایستی از معتبر بودن و اصالت این دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنید. با استفاده از قابلیت‌های منحصر به فرد هر یک از این لیزرها شما می‌توانید به رؤیای برخورداری از پوستی نرم و بدون مو در خود جامه عمل بپوشانید.

شما اولین نفر باشید post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *