کار با لیزر دایود به‌عنوان یکی از دستگاه‌های پیشرفته برای حذف موهای زائد بدن بسیار رایج و پرطرفدار است؛ اما قبل از اینکه به آموزش کار با دستگاه لیزر دایود بپردازیم، ابتدا بررسی می‌کنیم که اساساً دستگاه لیزر دایود چیست، چه کاربردی دارد و چطور می‌توان با آن کار کرد. درنهایت نیز به بررسی تفاوت لیزر دایود با الکساندرایت خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

لیزر دایود چه نوع دستگاهی است؟

دستگاه لیزر دایود برای حذف موهای زائد بدن، دستگاهی است که لیزر یا همان اشعه متمرکزشده و پرانرژی با طول‌موج بین 808 تا 810 نانومتر تولید می‌کند. اشعه لیزر تولیدشده توسط رنگ‌دانه‌هایی که در فولیکول‌های مو هستند، جذب می‌گردد. در این فرایند اشعه لیزر به‌صورت پالسی به مو تابیده‌شده تا مو فرصت کافی برای جذب انرژی و داغ شدن داشته باشند.

با داغ شدن مو، ساقه و پیاز آن به‌شدت آسیب‌دیده و رشد مجدد آن متوقف می‌شود. در طی کار با لیزر دایود، هر بار منطقه بزرگی هدف قرار داده می‌شود و چندین فولیکول مو به شکل هم‌زمان سوزانده می‌شود. به همین دلیل عملکرد و سرعت دستگاه لیزر دایود به‌مراتب نسبت بهروش‌های قدیمی مثل دستگاه‌های IPL بهتر و سریع‌تر است.

پس در جواب سؤال کاربرد لیزر دایود چیست باید گفت که کاربرد این دستگاه در کلینیک‌های زیبایی برای حذف موهای زائد بدن است و در بین اکثر افراد و پزشکان محبوبیت زیادی دارد.

آموزش کار با دستگاه لیزر دایود

پس‌ازاینکه با لیزر دایود آشنایی پیدا کردید اکنون در این قسمت به بررسی نحوه کار با دستگاه لیزر دایود می‌پردازیم. ابتدا باید با تنظیمات دستگاه آشنا شوید که بسیار ساده است.

دستگاه لیزر دایود یک بدنه، مانیتور و هندپیس تشکیل‌شده است. برای روشن کردن دستگاه، ابتدا دکمه سوئیچ را به سمت راست می‌چرخانیم و سپس دکمه پاور را فشار می‌دهیم. بعدازاینکه دستگاه به لود کامل رسید، دکمه Enter را فشار می‌دهیم تا منوی دستگاه بر روی مانیتور نمایش داده شود.

قبل از شروع کار با لیزر دایود ابتدا باید تنظیمات دستگاه را به‌دقت انتخاب کنید. مانیتور به دو قسمت راست و چپ تقسیم‌شده که در سمت چپ باید مواردی مثل جنسیت، نواحی مختلف بدن که قرار است لیزر شوند و با حروف مشخص گردیده‌اند، انتخاب گردند. در زیر این قسمت 6 نوع پوست که برحسب رنگ پوست افراد باید انتخاب کنید نمایش داده‌شده‌اند.

در قسمت چپ و پایین دستگاه نیز داده‌های مختلفی مثل میزان چرخش آب، میزان خلوص آب، میزان دما و همچنین دما و گرمای هندپیس نشان داده‌شده‌اند. در پایین این قسمت شات کانتر دستگاه مشخص‌شده و برحسب نانومتر بیان می‌گردد. این قسمت به‌طور پیش‌فرض بر روی 808 نانومتر تنظیم‌شده است. این میزان برای هر مراجعه‌کننده متفاوت بوده و میزان کارکرد نهایی هندپیس را اعلام می‌کند.

تعیین انرژی و فرکانس دستگاه لیزر دایود

در سمت راست مانیتور میزان انرژی دستگاه برحسب ژول و سپس در قسمت زیر آن فرکانس دستگاه به نمایش درآمده است. این اعداد از طریق دکمه‌های تنظیمی مثبت و منفی قابل‌تغییر هستند. برای بازگشت به حالت پیش‌فرض اولیه هم می‌توانید دکمه Reset را فشار دهید. در پایین این قسمت نیز 3 دکمه Save، Standby و Ready قرار داده‌شده که به ترتیب برای ذخیره تنظیمات، استندبای گذاشتن دستگاه تا آماده شدن مراجعه‌کننده بعدی و آماده شدن برای کار با لیزر دایود هستند.

با توجه به تنظیماتی که انجام داده‌اید، دستگاه انرژی و فرکانس موردنیاز را پیشنهاد می‌دهد. شما می‌توانید برحسب میزان ضخامت فولیکول مو مقدار آن را کم‌وزیاد کنید. برای این کار باید تست فولیکول مو انجام دهید.

برای این منظور به میزان 20% انرژی دستگاه از آن کم می‌کنیم تا آستانه تحمل درد فرد مشخص گردد. سپس یک شات روی ناحیه مدنظر می‌زنیم و تا زمانی که فرد مراجعه‌کننده احساس سوزن سوزن شدگی داشته باشد، سطح انرژی و فرکانس را افزایش می‌دهیم تا سطح آستانه درد مشخص گردد.

در ادامه برای کار با لیزر دایود باید از ژل اولتراسونیک یا سونوگرافی که قبلاً داخل یخچال گذاشته‌اید استفاده کنید. پس از اتمام کار با دستگاه، ابتدا دکمه پاور را فشار داده و سپس کلید سوئیچ را به سمت چپ می‌چرخانیم.

آموزش کار با لیزر دایود برای اپراتورهانکات مهم هنگام کار با لیزر دایود

نحوه شات زدن به‌صورت رولی بوده و هندپیس باید به شکل خطی حرکت داده شود. ژل سونوگرافی خنک برای کم کردن سوزش یا درد استفاده می‌گردد. برای رعایت بهداشت بیشتر، روی هندپیس را سلفون بکشید و برای هر مراجعه‌کننده، تعویض نمایید. تعداد جلسات موردنیاز برای حذف موهای زائد نیز بستگی به نوع و رنگ پوست و همچنین ضخامت فولیکول‌های مو دارد.

تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت چیست؟

امروزه تعداد دستگاه‌های حذف موی زائد بسیار متنوع شده و با توجه به اینکه متخصصان و کلینیک‌ها هرکدام از یک دستگاه خاص استفاده می‌کنند، باید شناخت کامل داشته باشید. انتخاب دستگاه مناسب با توجه به نوع و رنگ پوست و همچنین ضخامت فولیکول مو بسیار مهم است.

در این قسمت با مقایسه دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت به شما خواهیم گفت که بهترین دستگاه لیزر مو زائد 2021 کدام است.

  • اولین تفاوت بین این دو دستگاه در طول‌موج ساطع‌شده است. موقع کار با لیزر دایود، اشعه‌ای با طول‌موج 808 تا 810 نانومتر ساطع می‌گردد که این مقدار برای الکساندرایت 755 نانومتر است. طول‌موج بلندتر امکان نفوذ بیشتر به عمق پوست را داده و خطر سوختگی و تغییر رنگ پوست را ندارد چون انرژی طول‌موج آن کمتر است. از طرفی این مورد باعث می‌شود تا لیزر موهای پوست برنزه (درجه 5 و 6) با دستگاه دایود گزینه بهتری باشد.

به‌طورکلی بهترین دستگاه لیزر پوست سبزه و تیره و حتی گندمی، دستگاه لیزر دایود است چون اشعه تولیدشده تا عمق بیشتری نفوذ می‌کند و تخریب بیشتری روی فولیکول مو خواهد داشت. در مقابل دستگاه لیزر الکساندرایت برای پوست‌های روشن (درجه 1 تا 4) مناسب است.

  • سیستم کولینگ یا خنک‌کنندگی لیزر دایود به شکل تماس با سطح پوست انجام می‌گیرد. موقع کار با لیزر دایود باید هندپیس بر روی پوست مالیده شود که در این مواقع، TEC های هندپیس عمل خنک‌کنندگی را انجام می‌دهند و برای انتقال بهتر از ژل اولتراسونیک سرد نیز استفاده می‌گردد. به همین دلیل می‌توان با دستگاه لیزر دایود تجربه لیزر بدون درد را برای مشتریان رقم زد. البته دستگاه لیزر الکساندرایت نیز تقریباً چنین کارایی دارد ولی عمل کولینگ در دو حالت باد سرد یا اسپری کریوژنی و بافاصله کمی از پوست انجام می‌گیرد.
  • بهترین لیزر موهای کرکی و نازک، لیزر دایود است. البته برخی بررسی‌ها نیز نشان داده که مراجعه‌کنندگان با لیزر الکساندرایت نتیجه بهتری گرفته‌اند و به‌طورکلی این دستگاه روی موهای نرم و نازک بر روی پوست‌های روشن اثربخشی بهتری دارد.
  • همان‌طور که متوجه شدید برای کار با لیزر دایود نیاز به ژل دارید درحالی‌که دستگاه الکساندرایت نیاز به ژل ندارد و همین باعث کاهش هزینه‌ها، البته به مقدار کم، خواهد شد.
  • تفاوت بعدی بین این دو دستگاه در وزن هندپیس است که به خاطر وجود لیزر بار در هندپیس دستگاه لیزر دایود، وزن آن سبک‌تر شده است.
  • تفاوت نهایی نیز مربوط به تعویض لامپ است که در دستگاه دایود، به خاطر اینکه از لیزر بار استفاده می‌کند، تعویض لامپ نیازی نیست؛ اما برای دستگاه الکساندرایت، برای تحریک لیزر راد نیاز به لامپ الکس است که هرچند وقت یک‌بار باید عوض شود.

به‌طورکلی رفع موهای زائد با لیزر دایود می‌تواند نتیجه بسیار خوبی برای مراجعه‌کنندگان رقم بزند. درهرصورت باید با توجه به نظر متخصص و نظر کارشناسی او عمل کنید تا تعداد جلسات درمانی و نوع دستگاه مشخص گردند.

رنت لیزر دایود

رنت یا اجاره لیزر دایود توسط برخی پزشکان یا متخصصان در کلینیک‌های زنان و زیبایی انجام می‌گیرد. از برخی جهات اجاره چنین دستگاه‌هایی توجیه اقتصادی ندارد و خرید اقساطی آن‌ها مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود. بااین‌حال کسانی که مایل به رنت دستگاه لیزر دایود هستند، این امکان برایشان فراهم‌شده است. لازم است توجه داشته باشید که در زمان اجاره دستگاه و کار با لیزر دایود، تعمیر خرابی قطعات با متخصص اجاره‌کننده دستگاه است.

سؤالات متداول

  • کدام دستگاه لیزر برای موهای کرکی و نازک بهتر است؟ دستگاه‌های لیزر دایود و الکساندرایت هر دو مناسب هستند ولی در برخی موارد کار با لیزر دایود نتیجه بهتری رقم می‌زند.
  • کدام دستگاه لیزر را برای پوست‌های سبزه و تیره پیشنهاد می‌کنید؟ برای پوست‌های تیره با درجه روشنی 5 و 6 قطعاً دستگاه لیزر دایود مناسب‌تر است.
  • امکان اجاره دستگاه لیزر دایود وجود دارد؟ بله امکان اجاره کردن دستگاه لیزر دایود با شرایط خاص خود وجود دارد.
  • آیا حذف موهای زائد با لیزر دایود درد دارد؟ خیر. به خاطر داشتن سیستم کولینگ و برخی بی‌حسی‌هایی که برای مکان‌های خاص بدن استفاده می‌شوند هیچ دردی احساس نخواهد شد. ضمناً انرژی و فرکانس دستگاه طبق آستانه تحمل درد هر مراجعه‌کننده تنظیم می‌گردد.
3/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام و وقتتون بخیر
    آیا شما برای کار با دستگاه های لیزر دایود آموزش دارید و مدرکی برای اپراتور صادر میکنید؟

    • سلام خدمت شما با شماره های شرکت تماس بگیرید تا در خصوص آموزش کار با دستگاه های لیزر راهنماییتون کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *