همان‌طور که می‌دانید دستگاه‌های لیزر مختلفی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارند. نکته‌ای که در میآن‌همه آن‌ها مشترک است، این است که تمام آن‌ها می‌توانند رشد مو را به میزان کم یا زیاد کاهش دهند. اما چیزی که اکثر افراد به دنبال آن هستند، پیدا کردن بهترین دستگاه لیزری است که کمترین درد را داشته باشد. دستگاه‌های مدرن لیزر بدون درد با عملکردهای متفاوتی در دسترس هستند. استفاده از برخی از این دستگاه‌ها دردناک‌تر از سایر آن‌ها هستند، مانند روش سنتی «شات» که برای حذف موهای زائد به کار می‌رود. در ادامه بررسی می‌کنیم که کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد؟

روش سنتی «شات» برای لیزر موهای زائد

این‌یک روش منسوخ‌شده است که از سیستم‌های لیزری مانند ماگما، Cynosure و Candela برای لیزر موهای زائد استفاده می‌کند. در طی این فرآیند، دستگاه انرژی لیزر را به یک بخش خاص از پوست وارد می‌کند، دمای فولیکول را تا 45-50 درجه بالا می‌برد، آن را به‌اندازه یک یا دو سانتی‌متر تکان می‌دهد و سپس این کار را تا زمانی که آن بخش از پوست کاملاً پوشش داده شود، تکرار می‌کند.

این فرآیند می‌تواند دردناک باشد، زیرا تمام انرژی بر روی یک قسمت متمرکز می‌شود و این فرآیند تا زمانی که یک رویه خنک‌کننده برای کاهش درد و جلوگیری از سوختن پوست به کار برود ادامه پیدا می‌کند. در برخی از موارد ممکن است به بیماران پیشنهاد شود از کرم بی‌حس‌کننده استفاده کنند، ولی استفاده از این مواد باعث می‌شود تشخیص درد دشوار شود، درنتیجه ممکن است فرد متوجه آسیب دیدن پوست خود نشود.

معرفی بهترین دستگاه لیزر بدون درد

دستگاه لیزر دایود

دستگاه لیزر دایود، از طول‌موجی با 810 نانومتر برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌کند. طرز کار این دستگاه، به این صورت است که بدون آسیب زدن به سطح پوست، با لیزر درون‌پوست نفوذ کرده و حرارت فولیکول مو را افزایش می‌دهد. همین فرآیند ساده منجر به از بین رفتن موها و جلوگیری از رشد مجدد آن‌ها به‌صورت دائمی می‌شود.

دستگاه لیزر Nd:YAG

Nd:YAG یک کریستال است که به‌عنوان یک محیط لیزر برای لیزرهایی که حالت‌جامد دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد. این لیزر دارای طول‌موج 1064 نانومتر است و نسبت به سایر لیزرها می‌تواند به لایه‌های عمیق‌تری از بافت پوست نفوذ کند. این دستگاه در حالت Q-switched دو طول‌موج متفاوت تولید می‌کند، یکی از آن‌ها در محدوده مادون‌قرمز است (1064 نانومتری) و طول‌موج دوم به‌اندازه 532 نانومتر است و برای عارضه‌های پوستی مناسب است. حالت Q-switched، تکنیکی است که در آن دستگاه لیزر، طول‌موجی با شدت بالا ولی در پالس‌های بسیار کوتاه تولید می‌کند.

این دستگاه برای لیزر موهای پوست برنزه بسیار مؤثر است. از این دستگاه لیزر بدون درد، برای از بین بردن موهای زائد در تمام بخش‌های بدن، مانند زیر بغل، خط بیکینی، صورت، گردن، پشت، سینه و پاها استفاده می‌شود. این دستگاه به‌صورت کلی بر روی موهای روشن (مانند موهای بلوند یا قهوه‌ای) بی‌تأثیر است، ولی بهترین دستگاه لیزر پوست سبزه محسوب می‌شود. یعنی معمولاً بر روی موهای تیره (قهوه‌ای تیره و مشکی) مؤثرتر است. در این دستگاه، پالس‌های نور فولیکول مو را هدف قرار می‌دهند و باعث ریزش موها می‌شوند و همچنین از رشد دوباره آن‌ها جلوگیری می‌کنند. در کل، بیمار باید حدود 2 تا 6 جلسه درمان با این دستگاه لیزر داشته باشد. درمان‌ها هر 4 یا 6 هفته یک‌بار انجام می‌شوند. افرادی که مویی تیره‌تر دارند، ممکن است به جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشند.

بهترین لیزر بدون درد: مقایسه دستگاه‌های لیزر دایود و Nd:YAG

مقایسه دستگاه‌های لیزر دایود و Nd:YAG: کدام روش عملکرد بهتری دارد؟

درحالی‌که روش سنتی شات می‌تواند دردناک باشد، کار با دستگاه لیزر دایود و Nd:YAG، علاوه بر اینکه در از بین بردن موهای زائد به شکل مؤثرتری عمل می‌کنند، مانع بروز درد در بدن می‌شوند. اگر کنجکاو هستید که کاربرد لیزر دایود چیست، باید بگوییم که در هر دو روش لیزر موهای زائد دایود و Nd:YAG از پالس‌هایی از انرژی نور مادون‌قرمز برای نفوذ به سطح پوست استفاده می‌شود که به‌تدریج فولیکول‌های زیرپوست را تا جایی که موهای جدید دیگر قادر به رشد نباشند، گرم می‌کنند.

این گرما باعث اختلال در کار پروتئین ملانین می‌شود که کار آن ایجاد رنگ مو است. این ملانین در فرآیند حذف موهای زائد، مولکول‌های فولیکول را متورم و سپس پاره می‌کند. بااین‌حال سطح پوست، برخلاف روش سنتی شات، در تمام مراحل رفع موهای زائد با لیزر دایود و Nd:YAG خنک و راحت باقی می‌ماند. در این فرآیند با استفاده از لیزرهایی که نوک آن‌ها منجمد شده است، علاوه بر جلوگیری از ایجاد درد، مانع از سوختن پوست می‌شوند.

بنابراین می‌توانیم بگوییم که لیزرهای دایود و Nd:YAG ازجمله دستگاه‌های لیزر بدون درد هستند. تفاوت بین لیزرهای دایود و Nd:YAG در این است که لیزرهای دایود برای پوست‌های روشن تا متوسط استفاده می‌شوند، درحالی‌که لیزرهای Nd:YAG فقط برای از بین بردن موهای زائد پوست‌های تیره مورداستفاده قرار می‌گیرند. هر دو این دستگاه‌ها ایمن هستند و توسط سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده تائید شده‌اند.

برای کسب نتیجه از درمان لیزر دایود و Nd:YAGچند جلسه لازم است؟

لیزر Nd:YAG در سطح انرژی کمتری نسبت به لیزر دایود کار می‌کند، این موضوع باعث می‌شود در طول هر جلسه درمان، موهای کمتری را حذف کند. در کل، برای درمان با لیزرهای دایود حدود 6 جلسه و برای درمان با لیزرهای Nd:YAG حدود 10 جلسه لازم است.

در طول هر جلسه، دستگاه‌های لیزر می‌توانند بخش‌های مشکل‌دار پوست را درمان کنند و به‌این‌ترتیب به‌صورت دائمی از رشد موها جلوگیری کنند.

دستگاه لیزر سوپرانو آیس و سوپرانو آیس پلاتینیوم

دستگاه‌های لیزر بدون درد سوپرانو آیس و سوپرانو آیس پلاتینیوم، برای ممانعت از رشد موهای زائد از روش متفاوتی برای انتقال انرژی به پوست استفاده می‌کنند. به‌جای استفاده از پالس‌های شدید که در دستگاه‌های لیزر مو سنتی وجود داشت، دستگاه‌های سوپرانو 10 بار در هر ثانیه، با شدت کمتری روشن و خاموش می‌شوند و در همین حین هم عصای لیزر به عقب و جلو حرکت می‌کند و از بخشی که از پوست که در حال درمان است عبور می‌کند.

این کار به لیزر و انرژی گرمایی اجازه می‌دهد در طی چند ثانیه به حرارت 45-50 درجه برسند ، این دما بر روی پوست مانند یک گرمای خفیف احساس می‌شود، ولی این گرما شبیه به درد تیزی که دستگاه‌های سنتی بر روی پوست ایجاد می‌کردند نیست.

یک خنک‌کننده تماسی یاقوتی در مدل‌های سوپرانو تعبیه‌شده است و در طول درمآن‌هم از ژل خنک‌کننده استفاده می‌شود، باوجود چنین ویژگی‌هایی، مشخص می‌شود که حذف موهای زائد با لیزر سوپرانو تقریباً یا در بسیاری از موارد کاملاً بدون درد است. دستگاه جدید سوپرانو آیس پلاتینیوم، به‌جای اینکه مانند مدل سوپرانو آیس فقط یک طول‌موج داشته باشد، دارای 3 طول‌موج است. همچنین این دستگاه، بهترین دستگاه لیزر مو زائد 2021 بدون درد در انگلستان است.

کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد؟
برای مشاوره خرید لیزر بدون درد، با ما تماس بگیرید

دستگاه لیزر الکساندرایت: نمونه‌ای از دستگاه لیزر بدون درد

می‌توان گفت که دستگاه لیزر الکساندرایت، بهترین لیزر موهای کرکی و نازک است. برخلاف روش‌های سنتی لیزر مانند شات، که همان‌طور که ذکر شد در طی آن کل انرژی به‌صورت یکجا روی یک منطقه از پوست متمرکز می‌شد، در این دستگاه لیزر با استفاده از طول‌موج 755 نانومتری و به‌تدریج به پوست نفوذ می‌کند. این دستگاه برای از بین بردن موهای زائد افرادی که پوست روشن دارند بسیار مناسب است. همچنین، به دلیل اینکه برخلاف روش سنتی، انرژی به‌تدریج روی پوست متمرکز می‌شود، تأثیر آن در از بین بردن موهای زائد هم افزایش پیدا می‌کند.

البته می‌توان از این دستگاه برای رفع موهای زائد پوست‌های تیره هم استفاده کرد، ولی در چنین مواقعی باید از سیستم خنک‌کننده دستگاه استفاده کرد. ازآنجایی‌که این خنک‌کننده در دستگاه الکساندرایت تعبیه‌شده است، در زمان لیزر موهای زائد، درد و سوزش روی پوست فرد هم کاهش پیدا می‌کند و در زمان رفع موهای برخی از نقاط بدن، فرد اصلاً دردی احساس نمی‌کند.

تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت چیست؟

هر دو این لیزرها برای رفع دائمی موهای زائد مورداستفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌های لیزر موهای زائد دایود نسبت به دستگاه‌های الکساندرایت در بازار جدیدتر هستند. با توجه به اینکه قصد داریم بهترین دستگاه لیزر بدون درد را پیدا کنیم، بهتر است به مقایسه این دو دستگاه بپردازیم:

  • دستگاه لیزر دایود: این دستگاه نسبت به دستگاه الکساندرایت، طول‌موج بلندتری دارد، که باعث می‌شود بیشتر در عمق پوست نفوذ کند، به‌صورت تئوری می‌توانیم بگوییم که لیزرهای این دستگاه از برخورد با ملانین پوست اجتناب می‌کنند و فولیکول مو را مستقیماً هدف قرار می‌دهند. طول‌موج بلندتر، به دستگاه اجازه می‌دهد از آسیب‌های پوستی و تغییرات رنگ‌دانه‌ای که ممکن است در اثر برخورد با انواع طول‌موج‌های کوتاه‌تر رخ دهد جلوگیری کند. این دستگاه بر روی موهای ضخیم و تیره و همچنین موهای بیکینی و پشت تأثیر خوبی دارد.
  • دستگاه لیزر الکساندرایت: طول‌موج‌های این دستگاه از لیزر دایود کوتاه‌تر هستند و اغلب بر روی پوست‌های نوع I-IVتأثیر خوبی دارند. طول‌موج‌های کوتاه‌تر برای درمان پوست‌های روشن‌تر مناسب هستند. این دستگاه بخش بیشتری از پوست را با سرعت‌بالا تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین برای رفع موهای زائد سینه و کمر مناسب است.
  • نتیجه مقایسه: اگر تأثیرات دو دستگاه بر رنگ پوست‌های مختلف را در نظر نگیریم، نتایج حاصل از آزمایش‌های بالینی هر دو دستگاه لیزر تفاوت چندانی باهم ندارند و در کل هر دو این دستگاه‌ها ازجمله بهترین دستگاه‌های لیزر بدون درد محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

لیزر موهای زائد بدن، درصورتی‌که توسط یک متخصص حرفه‌ای انجام شود، یک فرآیند بی‌خطر محسوب می‌شود. البته با توجه به بخشی از پوست که قرار است موهای زائد آن لیزر شود، ممکن است مقداری درد احساس کنید. اگر قصد دارید با استفاده از دستگاه‌های لیزر موی خانگی موهای زائد خود را از بین ببرید، میزان دردی که احساس می‌کنید به دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

سؤالات متداول

1.درد لیزر موهای زائد بدن چقدر است؟

ممکن است حس کنید یک جسم لاستیکی به پوست بدنتان ضربه میزند.همچنین ممکن است بعد از انجام لیزر، به دلیل حساسیت پوستی، عوارضی مانند قرمزی پوست یا تحریک‌هایی مانند آفتاب‌سوختگی خفیف تجربه کنید. میزان دردی که احساس می‌کنید، به بخشی از بدن که در حال از بین بردن موهای زائد آن هستید هم‌بستگی دارد.

2.کدام‌یک از دستگاه‌های لیزر بدون درد، برای پوست‌های تیره مناسب‌تر است؟

مؤثرترین دستگاه برای از بین بردن موهای زائد پوست‌های سبزه و برنزه، دستگاه YAG است. این دستگاه طول‌موج بالایی دارد و درمان با آن منجر به دستیابی به بازده بالا و درعین‌حال درد بسیار کم می‌شود.

3.موی زائد چه قسمت‌هایی از بدن نباید لیزر شود؟

به‌طور کل پوست نزدیک منافذ باز بدن، مانند سوراخ بینی و ناحیه تناسلی، نباید لیزر شود. البته در بسیاری از مواقع، در صورت لیزر چنین بخش‌های از بدن هم بیماران فقط با عوارض خفیفی، آن‌هم بعد از فرآیند لیزر موهای زائد روبرو می‌شوند. این عوارض می‌تواند شامل قرمزی پوست، تورم، تاول، هایپرپیگمنتیشن یا ایجاد جای زخم و افزایش خطر آفتاب‌سوختگی باشند.

توضیحات متا: بسیاری از ما زمانی که تصمیم می‌گیریم موهای زائد خود را با لیزر از بین ببریم، به این فکر می‌افتیم که کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد؟انتخاب بهترین دستگاه لیزر بر اساس رنگ پوست.

3.8/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *