چه برای انجام یک دوره لیزر موفق حتماً این سؤال برای شما پیش خواهد آمد که «لیزر دایود بهتره یا الکساندرایت؟». برای رفع موهای زائد، بین لیزر دایود و الکساندرایت تفاوت زیادی وجود ندارد، بااین‌حال می‌توان از چند مورد جزئی به‌عنوان تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت نام برد. این تفاوت­ها عمدتاً در نوع عملکرد دستگاه وجود دارند و به‌ندرت بر روی نتیجه تأثیر می­گذارند. در این مطلب به‌طور مفصل تفاوت بین لیزر دایود و الکساندرایت را برای انتخاب بهترین دستگاه لیزر مو زائد ، شرح خواهیم داد.

لیزر چیست؟

برای درک نحوه عملکرد دستگاه­های مختلف و تفاوت­ بین آن‌ها، ابتدا لازم است یک تعریف کلی از لیزر ارائه دهیم. لیزر کوتاه شده و علامت اختصاری عبارت انگلیسی light amplification by stimulated emission of radiation است که در فارسی عبارت است از: تقویت نور به روش گسیل القایی تابش. به زبان ساده­تر، لیزر در حقیقت نوعی از پرتوهای نوری است که طول‌موج مشخصی دارند. این موضوع  برخلاف نوری است که در محدوده دید ما قرار دارد و انواع طول‌موج­ها را داراست.

مثالی که می‌توان در این مورد می‌توان زد مقایسه امواج دریا و امواجی است که با حرکات دست و بدن خود در استخر تولید می­کنید. درصورتی‌که در یک استخر دست و بدن خود را بارها و بارها در یک‌جهت حرکت دهید، امواج تولیدشده بزرگ‌تر و پرقدرت‌تر خواهند بود. تصور کنید چند میلیون بار در دریا باید این حرکت خاص را انجام دهید که امواجی مشابه با موج­های پرقدرت و سهمگین دریا تولید شود. لیزر نیز مشابه با امواج دریا، پرتوهایی از نور هستند که قدرت بسیار زیادی دارند و بنابراین می­توانند کاربردهای بسیار گسترده­ای داشته باشند.

در حقیقت لیزر با افزودن انرژی به یک پرتو نور ساده، هر بار آن را قوی­تر و همچنین متمرکز­تر می­کند. به‌این‌ترتیب می­بینید که  لیزر چیزی فراتر از یک پرتو نور ساده است و تأثیری قدرتمند خواهد داشت. در حال حاضر لیزر به‌طور گسترده­ای مورداستفاده قرار می­گیرد که مهم­ترین آن‌ها شامل درمان­های ارتوپدی و رفع موهای زائد می­شوند.

کاربردهای لیزر برای رفع موهای زائد

در حدود سی سال پیش، توانایی لیزر برای آسیب به فولیکول­های مو موردتوجه قرار گرفت.فیزیکدان­ها با انجام بررسی­ها و تحقیقات گسترده در این زمینه، با استفاده از تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت، واکنش­های پوست را موردبررسی قرار دادند. در آن زمان نتیجه ازاین‌قرار بود که استفاده از لیزر برای ضعیف کردن فولیکول­های مو مؤثر است،‌ اما پوست را تیره­تر خواهد کرد. اما این تمام ماجرا نبود، زیرا فانتوم­های نوری مختلفی بر روی انواع پوست و رنگ پوست­های مختلف در این تحقیقات مورداستفاده قرارگرفته بودند. به‌این‌ترتیب این نتایج زیاد هم منطقی و قابل‌اتکا نبودند.

در مراحل بعدی،‌ طول‌موج­های مختلف و رنگ پوست­های مختلف طبقه‌بندی‌شده و با دقت بیشتری موردبررسی قرار گرفتند. به‌این‌ترتیب مشخص شد که طول‌موج­های مختلف بر روی لایه‌های اپیدرم رنگ پوست­های متفاوت، تأثیرات متنوعی خواهند داشت. حاصل این مطالعات و تحقیقات این است که امروزه،‌ لیزر یکی از رایج­ترین راه­های رفع موهای زائد به‌خصوص بین بانوان است و تأثیرات بلندمدت این روش باعث شده است که بیش‌ازپیش موردتوجه قرار بگیرد.

دستگاه­های لیزر چگونه کار می­کنند؟

تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت در نوع عملکرد دستگاه­ها نیست، بلکه این موضوع مرتبط با طول‌موج­های تابش شده توسط آن‌ها به فولیکول­های مو خواهد بود. تمام دستگاه­های لیزر اعم از دایود و الکساندرایت، تجمع رنگ‌دانه‌های مو که ملانین نیز نامیده می­شوند را در لایه­های زیرین پوست مورد هدف قرار می­دهند. سپس دستگاه پرتوهایی از نور با طول‌موج مشخص را به این ملانین‌ها می‌تاباند. این پرتوهای نور به گرما تبدیل‌شده و ملانین­ها را مورد اصابت قرار می­دهند. زمانی که رنگ‌دانه‌ها در فولیکول­های مو توسط این گرما آسیب ببینند، مو و ریشه آن و همچنین محل رویش آن تخریب‌شده و به‌طور دائمی رشد مو متوقف خواهد شد، به این معنا که در آینده نیز رشد مجدد مو امکان­پذیر نخواهد بود، چراکه فولیکول و کانال رشد مو به‌طور کامل تخریب‌شده است. بااین‌حال اپی درم و بافت­های اطراف مو آسیب نخواهند دید و سلول­های پوست پس از مدتی این کانال­های نابودشده را پر خواهند کرد.

انواع دستگاه­ های لیزر دایود و الکساندرایت: لیزر دایود بهتره یا الکساندرایت؟
لیزر دایود بهتره یا الکساندرایت؟

انواع دستگاه­ های لیزر دایود و الکساندرایت

دستگاه­های لیزر انواع متفاوتی دارند که از مهم­ترین آن‌ها می‌توان به دستگاه لیزر­ دایود و الکساندرایت اشاره کرد. در ادامه به شباهت و تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت و دیگر ویژگی­های آن‌ها خواهیم پرداخت.

مدل قدیمی لیزر الکساندرایت

اولین دستگاه­های تولیدشده لیزر الکساندرایت که جزء اولین دستگاه­های لیزر در دنیا بودند، طول‌موج­های متوسطی را بر روی ملانین منتشر می­کردند. این دستگاه تأثیر متوسطی را از خود نشان می­داد و در نواحی کم مو و همچنین موهای با رنگ‌دانه‌های کمتر (موهای بور) مؤثرتر عمل می­کرد. یکی از مهم­ترین عیب­های این دستگاه­ها این بود که پوست­های تیره به دلیل داشتن رنگ‌دانه‌های بیشتر در این روش دچار سوختگی خفیف می­شدند. همچنین استفاده از این روش برای رنگ پوست­های متوسط مانند رنگ پوست گندمی نیز روشی دردناک محسوب می­شد و هرچه موهای سطح پوست ضخیم­تر بودند، موزدایی با این دستگاه دردناک­تر می­شد.

الکساندرایت با تکنولوژی پیشرفته

دستگاه­های قدیمی الکساندرایت درگذر زمان پیشرفته­تر شدند و نقایص آن‌ها تا حدود زیادی برطرف شد. این دستگاه­ها در حال حاضر به‌طور گسترده­ای برای رنگ پوست­های روشن‌تر (رنگ پوست شماره 1 و 2) مورداستفاده قرار می­گیرند و به دلیل تکنولوژی خنک‌کننده آسیب‌های آن‌ها برای پوست­های تیره نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است. بااین‌حال استفاده از این لیزر برای پوست­های تیره توصیه نمی­شود. در حال حاضر لیزر الکساندرایت بهترین گزینه برای رنگ پوست­های روشن و موهای نازک­تر است.

مدل قدیمی لیزر دایود

یکی از موارد تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت این است که این دستگاه­ها پس از لیزر الکساندرایت تولید شدند و با داشتن طول‌موج بیشتر به لایه­های عمیق­تر پوست نفوذ می­کردند. هدف از ساخت این دستگاه،‌استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد در پوست‌های تیره‌تر بود که در عمق بیشتری نیز قرار داشتند. بااینکه در این دستگاه نیز نسبت به انواع الکساندرایت پیشرفت­های چشمگیری حاصل‌شده بود، بااین‌حال هنوز هم عیوبی در آن به چشم می­خورد. این دستگاه بر روی موهای ضخیم تأثیر چندانی نداشت و باوجود داشتن خنک‌کننده  و اعمال دمای زیر صفر بر روی پوست، همچنان روش دردناکی برای پوست­های تیره به شمار می­رفت.

لیزر دایود با تکنولوژی پیشرفته

در مدل­های پیشرفته لیزر دایود که بر پایه دستگاه­های قدیمی ساخته‌شده‌اند، عیب­های انواع قدیمی تا حدود زیادی پوشش داده‌شده‌اند و به همین دلیل استفاده از این دستگاه در حال حاضر بسیار فراگیر شده است.در دستگاه‌های جدید میزان درد تا 60 درصد کاهش‌یافته است و همچنین تکرار دفعات انجام لیزر نیز به میزان 70 درصد کمتر موردنیاز است. در این دستگاه انرژی لیزر تابش شده اندک‌اندک افزایش می­یابد و با ایجاد گرما در فولیکول،‌ باعث تخریب آن خواهد شد. این گرما در لایه­های زیرین پوست ایجادشده، بنابراین به سطح پوست هیچ آسیبی وارد نمی­شود و درعین‌حال رشد مجدد مو برگشت­پذیر نخواهد بود و یک روش دائمی محسوب می­شود.

در این نوع لیزر دردهای شدید و آسیب به پوست گزارش نشده است و این نوع لیزر مناسب برای پوست­های تیره و دارای موهای ضخیم است که در انواع لیزر الکساندرایت ساپورت نخواهند شد. این لیزر برای پوست‌های روشن و دارای موهای نازک نیز تا حدودی مؤثر است، اما این نوع از پوست­ها با استفاده از لیزر الکساندرایت نتایج بهتری را دریافت خواهند کرد.

طول‌موج، مهم­ترین تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت

مهم­ترین تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت طول‌موج تابش شده توسط آن‌ها است. لیزرهای دایود با طول‌موج بلندتر و نفوذ بیشتر به پوست کار می­کنند. استفاده از طول‌موج بالاتر در این نوع لیزر باعث کاهش آسیب به پوست، به‌خصوص در افراد دارای رنگ پوست تیره­تر می­شود. همچنین این نوع از طول‌موج­ها بر روی موهای ضخیم تأثیر بیشتری دارند. اما در لیزر الکساندرایت طول‌موج­های کوتاه‌تر مورداستفاده قرار می­گیرند که استفاده از این دستگاه را برای افراد دارای پوست­های روشن، مناسب­تر ساخته است.

به‌طورکلی استفاده از لیزرهای دایود برای افراد دارای رنگ پوست تیره مناسب­تر است و آسیب کمتری به پوست وارد می­کند. از طرف دیگر، این لیزر ممکن است بر روی موهای روشن­تر و نازک­تر تأثیر دلخواه را اعمال نکند. برای حذف موهای ضخیم استفاده از این لیزر توصیه می­شود.

دیگر موارد تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت

تفاوت اصلی این دو نوع لیزر در طول‌موج آن‌هاست. لیزر دایود که انواع جدیدتری نسبت به الکساندرایت محسوب می­شوند، طول‌موجی مابین 800 تا 810 نانومتر دارند. این در حالی است که الکساندرایت از طول‌موج­های 755 نانومتر استفاده می­کند. همچنین دستگاه­های الکساندرایت سطح بیشتری از پوست را پوشش می­دهند و به همین دلیل انجام لیزر با این دستگاه سریع­تر پیش خواهد رفت.

سخن پایانی

استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد به‌عنوان یک روش دائمی، به‌طور ویژه­ای توسط بانوان مورد استقبال قرارگرفته است. بااین‌حال برای دریافت نتیجه مطلوب لازم است به یک سری از موارد توجه داشته باشید تا با انتخاب نوع لیزر مناسب،‌از صرف زمان و هزینه­های اضافی پیشگیری کنید. لیزرهای دایود و الکساندرایت از مهم­ترین انواع لیزر هستند که هرکدام از آن‌ها برای رنگ پوست­ها و موهای متفاوت مؤثر واقع خواهند شد. در این مطلب به تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت پرداختیم. امیدواریم بامطالعه این مقاله اطلاعات موردنیاز خود را کسب کرده باشید.

شما اولین نفر باشید post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *