لیزر دایود از فناوری نیمه‌رسانا استفاده کرده و اشعه مادون‌قرمز قابل‌رؤیت تولید می‌کند. درواقع بخشی از انرژی الکتریکی به نور و بخش دیگر آن به گرما تبدیل می‌شود. گرمای تولیدشده با اثر بر سلول‌های حیاتی فولیکول‌های مو T از تقسیم سلولی آن‌ها جلوگیری می‌کند. مداومت در درمان سبب از بین رفتن این سلول‌ها و درنهایت رشد موهای زائد می‌شود. لیزر الکس دایود یکی از انواع دستگاه‌های لیزر است که برای انواع تناژ پوستی، درمانی مؤثر و کارآمد است. در این مطلب به سؤالات زیر پاسخ داده می‌شود:

اگر قصد خرید و یا رنت لیزر دایود را دارید تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

لیزر دایود چیست؟

لیزر دایود یک نور تک‌رنگ با طول‌موج 810 نانومتری منتشر می‌‌کند. انرژی لیزر به‌صورت انتخابی توسط رنگ‌دانه‌های فولیکول‌های مو جذب‌شده و با از بین بردن ریشه مو باعث تخریب سلول‌های احیا‌‌کننده مو می‌شود.

طول‌موج بلند دایود باعث می‌شود امواج لیزر به عمق بیشتری از پوست نفوذ کرده و مستقیماً به رنگ‌دانه‌های فولیکول‌های مو برسند. درنتیجه این امواج به رنگ‌دانه‌های ملانین موجود در سطح پوست برخورد نمی‌کنند. این ویژگی دایود سبب شده تا امواج لیزر در سطح بسیار کمتری جذب پوست شده و سوختگی ایجاد نشود.

دایود اساساً به‌عنوان بهترین دستگاه لیزر پوست سبزه، پوست‌های تیره و پوست‌هایی که با آفتاب به‌راحتی برنز می‌شوند، شناخته می‌شود. همین موضوع، اصلی‌ترین تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت بوده و به همین دلیل به گفته متخصصان، لیزر دایود مؤثرترین و ایمن‌ترین درمان، برای پوست‌هایی تایپ 4 و 5 است.

ایمنی لیزر دایود برای بیمار

لیزر دایود با امواج مناسب در کنار اثربخشی بالا به‌سلامتی بیمار لطمه‌ای وارد نمی‌کند. دایود با دریافت تأییدیه FDA آمریکا ایمن‌ترین لیزر برای موهای زائد است؛ اما به‌طورکلی علاوه بره لیزر، ایمنی درمان به عوامل دیگری نیز مرتبط است:

  • کیفیت دستگاه
  • سالم بودن دستگاه
  • نحوه نگهداری صحیح از دستگاه
  • مهارت و تجربه اپراتور

درمان با تکنولوژی SHR دستگاه لیزر دایود

SHR کوتاه شده عبارت super hair removal است. با استفاده از این تکنولوژی پوست به‌تدریج گرم می‌شود و درنتیجه خطر سوختگی پوست به حداقل می‌رسد. تکنولوژی SHR لیزر دایود بدون در نظر گرفتن تناژ رنگ پوست برای پوست‌های تیره و برنزه بسیار ایمن و مؤثر است. درواقع در این تکنولوژی منطقه پوستی تحت درمان تحت تأثیر یک پالس باانرژی پایین بوده و درنتیجه آسیبی به پوست وارد نمی‌شود. برای محافظت از نواحی پوستی اطراف منطقه تحت درمان، می‌توان از پالس‌های کوچک، چندگانه و باانرژی حرارتی پایین استفاده کرد.

مراقبت‌های قبل از درمان با لیزر دایود

  • دستگاه لیزر دایود مناسب‌ترین لیزر موهای پوست برنزه است؛ اما اگر پوست فرد با سولاریوم یا آفتاب دچار سوختگی شده باشد؛ لازم است فرد تا زمان بهبودی سوختگی صبر کند.
  • لازم است فرد 4-5 روز قبل از مراجعه از دکلره کردن یا اصلاح موهای زائد با موبر و واکس خودداری کند.
  • لازم است فرد 24 تا 48 ساعت قبل از مراجعه، موهای زائد را با تیغ یا ژیلت اصلاح کند.

مراقبت‌های قبل از درمان با لیزر دایود

مراقبت‌های بعد از درمان با لیزر دایود

مراقبت‌های لازم پس از درمان با لیزر دایود عبارت‌اند از:

  • استفاده از کرم ضد آفتاب و تجدید آن هر 1-2 ساعت
  • به مدت سه روز از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و یا سولاریوم خودداری شود

نحوه درمان با لیزر دایود

کار با دستگاه لیزر دایود و مراحل درمان با لیزر دایود بسیار ساده است:

  • ابتدا عطر و هرگونه ماده ضد تعریق را از محل درمان پاک می‌‌شوند
  • منطقه تحت درمان را علامت‌گذاری می‌شود
  • لازم است موهای زائد از قبل به‌طور کامل با ژیلت اصلاح‌شده باشند
  • ژل سونوگرافی را به ناحیه درمان اضافه می‌شود
  • درمان با دستگاه لیزر دایود انجام می‌شود
  • در صورت لزوم پس از تکمیل درمان می‌توان از کرم‌های تسکین‌دهنده درد استفاده کرد.
  • ممکن است بلافاصله پس از درمان با لیزر دایود ناحیه تحت درمان قرمز شده و لکه‌هایی روی پوست ایجاد شود. این موارد کاملاً طبیعی است و معمولاً چند ساعت، یا حداکثر 3 روز بعد از درمان کاملاً از بین می‌روند.

درمان با لیزر برای چه افرادی مجاز نیست؟

به‌طورکلی درمان با لیزر برای بعضی از افراد با شرایط خاص مجاز نیست. شرایط این گروه از مراجعه‌کنندگان عبارت است از:

  • اگر مراجعه‌کننده دارویی مصرف می‌کند که باعث حساسیت وی به نور می‌شود
  • اگر مراجعه‌کننده در طول هفته قبل از مراجعه داروهای ضدالتهاب مانند مزولید، ولتارن و پونستان مصرف کرده باشد
  • اگر مراجعه‌کننده به‌صورت موضعی ترتینوئین یا رتینول مصرف می‌کند
  • اگر مراجعه‌کننده تحت درمان با ایزوترتینوئین باشد
  • اگر مراجعه‌کننده در قسمت‌های تحت درمان خال‌کوبی و یا آرایش دائمی داشته باشد
  • اگر مراجعه‌کننده به بیماری ویتیلیگو مبتلا باشد
  • اگر مراجعه‌کننده باردار باشد
  • اگر پوست مراجعه‌کننده دچار سوختگی با آفتاب یا سولاریوم شده باشد

درمان با لیزر برای چه افرادی مجاز نیست؟

عوارض جانبی درمان با لیزر دایود

لیزر الکس دایود از بهترین دستگاه لیزر مو زائد 2021 بوده و به‌طورکلی ایمن‌ترین لیزر درمان موهای زائد است. درصورتی‌که از مراقبت‌های قبل و بعد از درمان به‌خوبی پیروی شود عوارض جانبی بسیار جزئی و در حد قرمزی و التهاب کوتاه‌مدت خواهد بود

تعداد جلسات درمان با لیزر دایود و تأثیرات آن بر موهای کرکی و نازک

لیزر دایود در مناطقی مانند پاها، بیکینی و زیر بغل به‌طور متوسط در 8 جلسه، درمان مؤثری ایجاد می‌کند. معمولاً دفعات مراجعات به شرح زیر است:

  • 3 جلسه اول درمان هر 1 یا 5/1 ماه یک‌بار
  • جلسات بعدی درمان هر 5/1 تا 2 ماه یک‌بار
  • بعد از هشت جلسه مراجعات بر اساس رویش مجدد مو انجام می‌شوند

لیزر دایود بهترین لیزر موهای کرکی و نازک است. برای درمان موهای زائد در مناطقی مانند صورت، خط میانی سینه، کمر، شکم و باسن که موهای کرکی و نازکی دارند به تعداد جلسات بیشتری نیاز است. در این حالت به دلیل بارداری، یائسگی، تغییر وزن، دارو و انواع اختلالات هورمونی احتمالات زیر مطرح است:

  • پس از درمان موها از بین می‌روند اما ممکن است در آینده رویش مجدد با حجم کمتر از قبل بیفتد.
  • ممکن است در برخی از مراجعین موهای این نواحی به‌طور کامل از بین نرود اما بااین‌حال حجم موهای زائد 50 تا 80 درصد کاهش‌یافته و فواصل بین رشد موها افزایش می‌یابد.
  • یک درمان موفق در مناطقی که موهای کرکی دارند به این صورت است:

خانمی با موهای تیره صورت که هر 15 یا 30 روز یک‌بار موهای صورت خود را با ژیلت اصلاح می‌کند در نظر بگیرید، درمان لیزر دایود بر روی موهای صورت این خانم باعث نازک و کرکی شدن موهای صورت و کاهش سرعت رشد آن‌ها می‌شود. درنهایت پس از لیزر، این شخص تنها به سه مرتبه اصلاح صورت در سال نیاز دارد.

ماندگاری نتیجه لیزر دایود

رفع موهای زائد با لیزر دایود در مناطق غیر وابسته به آندروژن دائمی و همیشگی است. پاها، بیکینی و زیر بغل مناطق غیر وابسته به آندروژن هستند؛ اما تمام نواحی دیگر مانند کمر، پشت، صورت، قفسه سینه، دست‌ها و باسن، تحت تأثیر آندروژن‌ها بوده و نمی‌توان به‌صورت قطعی در مورد از بین بردن موهای زائد در این نواحی توسط هر نوع لیزری صحبت کرد. زمانی که خانم‌ها دچار اختلالات هورمونی می‌شوند، هورمون مردانه آندروژن در بدن آن‌ها افزایش‌یافته و فولیکول‌های مو تحت تأثیر آندروژن قرار می‌گیرد، درنتیجه شاهد رشد عمده موهای زائد در باسن و شکم و سایر مناطق وابسته به آندروژن در خانم‌ها خواهیم بود. در این موارد لازم است ابتدا فرد به متخصص غدد مراجعه کرده و پس از درمان هورمونی، برای رفع موهای زائد این نواحی اقدام کند.

آیا درمان موهای زائد با لیزر دایود دردناک است؟

دستگاه لیزر دایود دارای یک سیستم خنک‌کننده است. این سیستم دما را تا منفی 3 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد. مزایای سیستم خنک‌کننده دستگاه دایود عبارت است از:

  • سیستم خنک‌کننده با کاهش دمای سطح پوست، تجربه لیزر بدون درد و سوزش را برای بیمار فراهم می‌کند.
  • این سیستم خطر سوختگی با لیزر را کاهش می‌دهد.

آشنایی با بخش‌های مهم و ایمنی کار با لیزر دایود

بخش‌های اصلی دستگاه لیزر دایود چیست؟ سیستم لیزر دایود از خود لیزر، درایور لیزر دایود، MOUNT لیزر و در بیشتر موارد از یک کنترل‌کننده دما تشکیل‌شده است. هر یک از اجزای ذکرشده، معیارهای انتخابی خاصی دارند. در ادامه به‌صورت خلاصه به توضیح درایور لیزر دایود، کنترل‌کننده دما، محدودیت‌ها و ایمنی استفاده از دستگاه می‌پردازیم:

درایور لیزر دایود

اساسی‌ترین نیاز درایور لیزر دایود، تأمین جریان است. جریان موردنیاز لیزر در دفترچه مربوط به اطلاعات لیزر که توسط کارخانه تهیه‌شده است، وجود دارد. درواقع عملکرد لیزر انعکاس مستقیم جریان عبوری از دستگاه است. در ایده‌آل‌ترین حالت، درایور لیزر دایود یک منبع جریان ثابت، خطی، بدون سروصدا و دقیق است که جریان موردنیاز را به‌صورت دقیق به لیزر دایود می‌رساند.

ازآنجایی‌که لیزرها جریان ورودی دستگاه را تولید می‌کنند، نویز درایور لیزر دایود در نویز خروجی نور لیزر منعکس می‌شود؛ بنابراین خرید درایور لیزر با صدای کم انتخابی هوشمندانه‌تر است. علاوه بر این دو مورد درایور لیزر دایود با عملکردهای خاص خود باعث ایمنی دستگاه و مداومت در عملکرد صحیح آن می‌شود.

کنترل دمای دستگاه

لیزر دایود و به‌طورکلی لیزرها هنگام کار گرما آزادکرده و نسبت به نوسانات دما بسیار حساس هستند. برای دستیابی به عملکرد صحیح دستگاه لازم است دما به‌صورت دقیق کنترل شود. در برخی از کاربردهای دستگاه لیزر دایود، یک سینک حرارتی غیرفعال، گرمای تولیدشده را به‌صورت مؤثر پراکنده می‌کند. بااین‌حال بسیاری از برنامه‌ها به کنترل دمای فعال نیاز دارند که معمولاً توسط یک ماژول کولر ترموالکتریک (TEC) تأمین می‌شود. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند اجزای سیستم حرارتی را از سازنده درایوری که از قبل انتخاب کرده‌اند، خریداری کنند. توجه به رتبه‌بندی توان، ظرفیت حرارتی و نوع لیزر در انتخاب دستگاه مناسب، کمک می‌کند.

  • در هنگام انتخاب اجزای کنترل دما، لازم است بین دو اصطلاح تمایز قائل شوید:
  • بار حرارتی: مقدار گرمای آزادشده توسط لیزر را توصیف کرده و با وات اندازه‌گیری می‌شود. تعیین بار حرارتی برای یک سیستم لیزر با خود لیزر آغاز می‌شود. زمانی که لیزر روشن می‌شود، مقدار مشخصی از انرژی الکتریکی ورودی به نور و بخش دیگر آن به گرما تبدیل می‌شود.
  • ظرفیت حرارتی: حداکثر میزان گرمایی که در هر درجه از دمای محیط و دمای تنظیم‌شده دستگاه، توسط MOUNT آزاد می‌شود را ظرفیت حرارتی می‌گویند. ظرفیت حرارتی نیز مانند بار حرارتی با وات اندازه‌گیری می‌شود. ظرفیت حرارتی دستگاه باید بیشتر از بار حرارتی واردشده به سیستم باشد. ظرفیت حرارتی در بدترین شرایط؛ یعنی بالاترین دمای محیط و کمترین نقطه تنظیم دمای لیزر محاسبه می‌شود.

ملاحظات سیم‌کشی دستگاه

به‌طورکلی نحوه سیم‌کشی با توجه به نوع لیزر متفاوت است. اتصالات اصلی دستگاه لیزر دایود شامل لیزر، فوتودیود، TEC و سنسور دما بوده و سایر اتصالات شامل فن، سنسور ولتاژ و چهار سیم اندازه‌گیری سنسور دما، می‌شود. سیم‌کشی نامناسب در کابل‌های لیزر و MOUNT از رایج‌ترین اشتباهات راه‌اندازی سیستم لیزر است.

ازآنجایی‌که تجهیزات، کابل‌ها و MOUNT در ارتباط با یکدیگر بوده و باید باهم کار کنند، بهتر است برای کاهش خطر سیم‌کشی نادرست، درایور، کنترل‌کننده دما و MOUNT را از یک شرکت سازنده خریداری کنید.

محدودیت‌ها

توجه به محدودیت‌های مربوط به درایور لیزر و کنترل‌کننده دما یک مرحله اساسی و مهم است. چگونگی محدودیت‌ها در دفترچه اطلاعات مربوط به لیزر، کنترل‌کننده دما و MOUNT وجود دارند.

لازم است ابتدا میزان جریان و محدوده ولتاژ را در درایور مشخص کنید. درصورتی‌که شرکت سازنده محدوده ولتاژ را تعیین کرده باشد درایور را روی عدد تعیین‌شده توسط سازنده تنظیم کنید. در غیر این صورت محدوده ولتاژ را روی 10% بالاتر از جریان عملیاتی لیزر قرار دهید. محدوده‌ ولتاژ باید از 0.5 تا 1 ولت بالاتر از ولتاژ عملیاتی نرمال یا حداکثر ولتاژ عملیاتی باشد.

در کنترل‌کننده دما محدوده جریان TEC باید در بالاترین درجه جریان TEC لیزر یا MOUNT تنظیم شود. برای جلوگیری از بروز خطاهای کاذب محدودیت دما، لازم است حد بالا و پایین دما بر روی 5 درجه خارج از محدوده عملکردی تنظیم شود. چراکه در هنگام تغییر دما، کنترل‌کننده دما کمی بیش‌ازحد زیاد و کم می‌شود.

  • زمانی که می‌خواهید دستگاه لیزر دایود را برای اولین بار روشن کنید لازم است طبق مراحل زیر عمل کنید:
  • جریان درایور لیزر دایود را روی صفر تنظیم کنید.
  • سپس تنظیمات دمای دستگاه را روی دمای موردنظر (معمولاً 25 درجه سانتی‌گراد) قرار دهید
  • کنترل‌کننده دما را روشن کنید.
  • مدتی صبر کنید تا دما در نقطه تنظیم‌شده تثبیت شود
  • در این مرحله درایور لیزر را روشن کنید
  • اصولاً نباید با هیچ‌گونه پیغام خطایی مواجه شوید
  • به‌آرامی تنظیمات لیزر را به نقطه موردنظر برسانید
  • پس از تائید عملکرد مناسب از جانب دستگاه لیزر دایود، دیگر لازم نیست، در هر مرتبه جریان را از صفر به بالا افزایش دهید. تنها کافی است جریان را در نقطه تعیین‌شده تنظیم کرده و درایور لیزر را روشن و خاموش‌کنید.

ایمنی دستگاه

به‌طورکلی کار با لیزر خطرناک است. حتی اگر چشم‌های شخصی به‌صورت اتفاقی در معرض نور مستقیم و یا منعکس‌شده لیزر قرار گیرد ممکن است دچار کاهش دید برگشت‌ناپذیری شود. این عارضه حتی در درجات پایین توان دستگاه نیز دیده‌شده است. به همین دلیل لازم است کاربر از محل خروج و هدایت امواج لیزر در دستگاه آگاه بوده و از نگاه مستقیم به آن خودداری کند.

  • روش‌های معمول محافظت از چشم در برابر نور لیزر در هنگام کار با دستگاه لیزر دایود عبارت‌اند از:
  • عینک‌های مخصوص
  • محفظه‌های محافظ مانند پرده و یا پنل‌های قابل‌حمل

نتیجه‌گیری

لیزر دایود با طول‌موج بلند 810 نانومتری به عمق بیشتری از پوست نفوذ کرده و مستقیم به رنگ‌دانه‌های فولیکول‌های مو می‌رسد. درنتیجه به پوست‌های تیره که رنگ‌دانه‌های بیشتری دارند صدمه نمی‌زند. به همین دلیل می‌توان گفت لیزر الکس دایود محبوب‌ترین دستگاه لیزر دایود و مناسب‌ترین دستگاه برای تناژ رنگی پوست اکثریت افراد در ایران است.

سؤالات متداول

  • لیزر موهای زائد برای چه افرادی مناسب نیست؟

همان‌طور که اشاره شد اساس کار لیزر دایود هدف قرار دادن رنگ‌دانه‌های ملانین مو است؛ بنابراین به دلیل اینکه میزان رنگ‌دانه‌های ملانین در افرادی که موهای روشن دارند بسیار کم است انرژی لیزر برای از بین بردن ریشه مو به‌خوبی جذب نمی‌شود. درنتیجه این درمان برای موهای بسیار روشن مناسب نیست

  • یک جلسه درمان با لیزر دایود چه مدت طول می‌کشد؟

مدت‌زمانی درمان در هر جلسه به وسعت منطقه تحت درمان بستگی دارد؛ اما معمولاً مدت‌زمان درمان در برخی نواحی به شرح زیر است:

  • پاها- 60 دقیقه
  • پاها و بیکینی- 90 دقیقه
  • زیر بغل – 10 دقیقه
  • بیکینی- 20 دقیقه
  • پشت- 45 دقیقه

 

  • آیا می‌توان از لیزر دایود برای پوست‌های تیره و در فصل تابستان استفاده کرد؟

اگر پوستی در تابستان دچار آفتاب‌سوختگی شده باشد، می‌توان با استفاده از سیستم SHR لیزر دایود لطمه کمتری به پوست‌های آفتاب‌سوخته وارد می‌شود. بااین‌حال این به آن معنا نیست که مراجعه‌کننده می‌تواند بعد از آفتاب‌سوختگی مستقیماً برای درمان موهای زائد خود مراجعه کند.

  • قیمت لیزر موهای زائد با لیزر الکس دایود چگونه است؟

ازآنجایی‌که راندمان و اثربخش این دستگاه بسیار بالا است، میزان برق مصرفی و مواد اولیه کاهش‌یافته و قیمت تمام‌شده بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود

  • مزایای دستگاه لیزر دایود نسبت به سایر لیزرها چیست؟

درمان مناسب برای انواع پوست‌ها، سیستم‌ خنک‌کننده، پالس‌های یکنواخت، عمق نفوذ بالا، درد بسیار کم

شما اولین نفر باشید post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *